Mercedes C-klass facelift officiell
Då var det dags för Mercedes C-klass att genomgå den obligatoriska ansiktslyftningen halvvägs in i nuvarande generations livscykel. Uppdaterat, mer pråligt yttre, nytt inre med bland annat ny stor färgskärm samt nya motorer som är 31 procent snålare än tidigare.
De är snart fyra år sedan nuvarande generation Mercedes C-klass presenterades på Genèvesalongen. Därmed är det nu aktuellt för Mercedes populära mellanklassbil att uppdateras för att hänga med i svängen. Och som vanligt när det gäller Mercedes och nya bilar den senaste tiden så handlar det inte enbart om exteriöra lyft utan också om en rad tekniska förbättringar.
Först och främst är det fronten som har fått sig en rejäl översyn för att mer spegla Mercedes senaste formspråk. Frontspoilern har fått en dos E-klasskänsla och luftintaget i mitten av nu tydligt V-format. De yttre, aningen lägre placerade luftintagen, hyser nu dimljus med lysdioder.
Grillen tillsammans med de nya strålkastarna som nu letar sig upp mot den nya huven i aluminium ska få hela fronten mer distinkt och kilformad. Självklart har bi-xenon-strålkastarna, som alltså lånat formerna från bland annat nya CLS, också en lysdiodrad.
Bak på bilen har Mercedes formgivare jobbat för att få ett mer enhetligt utseende. Detta har man åstadkommit främst genom de nya bakljusen med lysdioder som följer bakluckekantens och handtagets horisontella linjer.
Karossen överlag har setts över rent aerodynamiskt för lägre bränsleförbrukning. Mercedes hävdar att nya C-klass cd-värde på 0,26 är lägst i klassen.
Interiört har man jobbat med att få ett mer sportigt intryck, men samtidigt med mer premiumkänsla. Instrumentpanelen är således helt omarbetad med ny linjeföring, runda luftutsläpp och – den allra tydligaste förändringen – placeringen av infotainmentsystemets nya stora skärm. I stället för en uppfällbar variant är den nu integrerad i instrumentbrädans övre del enligt samma recept som konkurrentera Audi A4 och BMW 3-serie. Mätarrundlarna är också nya och andas mer sportighet, precis som ratten som hämtats från nya CLS.
Materialvalen och känslan i knappar och reglage ska ha höjts en nivå.
När det kommer till motorerna har Mercedes på sedvanligt vis jobbat hårt för att sänka förbrukningen över hela programmet. Upp till 31 procent snålare är motorerna i Mercedes C-klass från och med årsmodell 2012. En annan nyhet är att alla motorer nu kan kopplas till Mercedes omtyckta sjustegade automatlåda 7G-Tronic. Tidigare var det bara femväxlad automatlåda som gällde, bortsett från de största motoralternativen som redan har fått ta del av 7G-Tronic.
Höjdpunkten i motorprogrammet är V6-maskinen i C 350 BlueEfficiency som har fått effekten höjd från 292 till 306 hästkrafter och vridmomentet höjt från 365 till 370 newtonmeter. Samtidigt har förbrukningen minskat rejält, från 0,83 till 0,68 liter per mil vid blandad körning.
Snålast bland motorerna är inte oväntat en diesel. Nya C 220 CDI BlueEfficiency med start/stopp och manuell låda drar 0,44 liter per mil vilket är 0,04 liter mindre än i föregångaren.
Hjälpsystemen för C-klassföraren är nu fler än tidigare. Trötthetsvarnare, adaptiva strålkastare, parkeringsassistans inklusive Parktronic, filbytesvarnare och döda-vinkeln-varnare.
Debut för nya, uppdaterade C-klass är det på Detroitsalongen i januari nästa år. Försäljningen lär komma igång mot vårkanten.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se