090605-merc-c-klass-snål

Mercedes C-klass i tre nya snålversioner

Med tre nya direktinsprutade motorer blir Mercedes C-klass snålare än den någonsin har varit. Med den snålaste motorn – C 220 CDI – kryper C-klass nästan ned mot miljöbilsgränsen.

I juni månad släpps Audi A4 2,0 TDI e – en optimerad version av Audis mellanklassare som fixar miljöbilsklassningen med ett grams marginal. Detta sätter hård press på premiumkonkurrenterna BMW och Mercedes. Nu gör Mercedes sitt drag. C-klass ska bli snålare än någonsin och blir tillgänglig med tre nya direktinsprutade BlueEFFICIENCY-motorer.

Alla hämtas från nya E-klass Sedan och Coupé och den snålaste är C 220 CDI BlueEFFICIENCY. I det här utförandet ger motorn 170 hästkrafter och 400 Nm men vill inte ha mer än 0,48 liter diesel per mil. 0-100 km/h tar 8,4 sekunder. Koldioxidutsläppen är låga 127 gram per kilometer. C-klass är alltså inte långt ifrån den beryktade miljöbilsgränsen på 120 g/km. Konkurrensen mellan de snåla premiumbilarna är numera stenhård. BMW 320d, Audi A4 2,0 TDI e och Mercedes C 220 CDI ligger alla och sniffar kring 0,5-litersgränsen. Från Sverige kommer ju dessutom Volvos Drive-modeller med lika låga siffror, dock med lägre effekt.

Samma motor finns i 204-hästarsutförande och med ett monstruöst vridmoment på 500 Nm. Då vill den ha 0,51 l/mil, släpper ut 134 gram koldioxid per kilometer och tar sig från 0-100 km/h på sju sekunder blankt.

Den tredje motorn är 1,8-litersmotorn med beteckningen C 250 CGI BlueEFFICIENCY. Det är en stark sak som ger 204 hästkrafter och 310 Nm. 0-100 km/h går på 7,4 sekunder och förbrukningen anges till 0,72 l/mil och koldioxidutsläppen till 168 g/km.

Läs mer