Mercedes C-klass kombi officiell
Nu är den äntligen officiell, några månader efter sedanversionens entré och knappt två veckor innan den avtäcks i Frankfurt. Vi pratar alltså om nya Mercedes C-klass som kombi, en av många efterlängtad bil.
Precis som med sedanversionen så finns kombin i tre olika grundutföranden – Classic, Elegance och Avantgarde. Sistnämnda är den lite sportigare versionen där bland annat grillen skiljer sig från de två övriga med sin stora stjärna i centrum.
När Mercedes utvecklade nya C-klasskombin så tog de fasta på kundernas önskemål – att göra bilen rymligare och mer flexibel än föregångaren. Lastutrymmet varierar nu mellan 485 och 1 500 liter (enligt mätmetoden VDA) beroende på om man har baksätena fällda eller inte. Enligt Mercedes själva så är lastutrymmet i nya kombin klassledande. Jämfört med utgående modellen så har lastutrymmet svält med 146 liter.
Maximal lastlängd från bagageutrymmets bakkant till främre passagerarens fotutrymme är 282 centimeter – 17 mer än i utgående C-klasskombin.
Bagageutrymmet har fått nya och flexibla detaljer. Standard är två ”nätkassar” på vardera sida om utrymmet samt fyra lastöglor och två krokar för matkassarna. Utrymmet som mäter 120 centimeter på bredden och 180 centimeter på längden kan med enkelhet täckas med det medföljande lastnätet som även kan monteras vertikalt. För den som vill ha komfortabel in- och urlastning så finns bagageluckan i elmanövrerad version mot tillägg.
Maximal släpvagnsvikt är hela 1 800 kilo. Funderar man nu på att dra mycket på kroken kan det vara klokt av välja till den automatiska nivåregleringen för att bilen inte ska ”säcka ihop” baktill.
Det finns en bred skara motoralternativ att välja mellan, både helt nya och befintliga men vidareutvecklade motorer. Mercedes har jobbat hårt för att minska bränsleförbrukningen men samtidigt gjort motorerna starkare jämfört med utgående modellen. Som mest har bränsleförbrukningen minskat med tolv procent.
Till exempel har de två fyrcylindriga motorerna C 180 Kompressor och C 200 Kompressor fått fler hästkrafter – 13 respektive 20. Samtidigt har de blivit snålare – drygt tio procent lägre bensinförbrukning ger 0,77 l/mil för C 180 och 0,78 l/mil för C 200 vid blandad körning.
Fyrcylindriga dieseln C 220 CDI har nu 170 hästkrafter jämfört med 150 tidigare samtidigt som vridmomentet har ökat rejält från 340 Nm till 400 Nm. Bensinförbrukningen har minskat med åtta centiliter per mil till 0,61 l/mil.
Det finns så klart även sexcylindriga motorer till nya C-klass i kombiutförande – tre bensinare och en diesel. Bensinsexorna man kan välja mellan har 204, 231 respektive 272 hästkrafter. Dieselsexan C 320 CDI har 224 hästkrafter.
Förutom största bensinmotorn C 350, så kommer alla motoralternativen med en sexväxlad manuell låda som standard. C 350 har en sjuväxlad automatlåda som standard – kallad 7G-tronic.
En nyhet är att adaptiva stötdämpare är standard. Mercedes kallar systemet Agility Control och anpassar sig efter körstil. Hårdare körning styvar upp bilen medan mjuk körning ger mer komfortabel gång.
Som tillval kan man välja vad Mercedes kallar Dynamic Handling Package. Med detta system så kan föraren manuellt välja två olika inställningar – komfort eller sport. Bilens chassi är då dessutom sänkt med 15 millimeter samt att fjädringen är kortare och krängningshämmarna grövre. Systemet inkluderar också hastighetsberoende styrning.
På säkerhetssidan har Mercedes lagt ned mycket tid. Sju krockkuddar och whiplashskydd är standard. De integrerade barnstolarna i baksätet har dessutom vidareutvecklats med ett bättre huvudskydd för de små åkande.
Standard på säkerhetssidan är blinkande bromsljus vid hård inbromsning, bromsassistens och ett vidareutvecklat ESP-system som bland annat kontrollerar däcktrycket och en funktion för släpvagnsstabilisering.
Mercedes valbara Pre-Safe-system förbereder bilen för en krock hundradelarna innan olyckan är framme. En rad olika funktioner aktiveras för att skydda personerna i bilen så mycket som möjligt.
Nya Mercedes C-klass kombi kommer till Sverige i mitten av november. Dock är priserna inte fastslagna ännu.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se