Mercedes Citan officiell – Kangoos premiumsyskon

När de första skisserna dök upp tidigare i år restes förhoppningarna om att Mercedes skulle få till en riktigt snygg liten transportbil på Renault Kangoo-bas. Nu ser vi resultatet, lever den upp till förväntningarna, tycker du?

Inget är heligt i bilvärlden längre. Det är inget konstigt att en Renault kan bli en Mercedes med lite annorlunda front, interiör och akter. Som i fallet med Mercedes Citan, som egentligen, under det tyska skalet döljer en Renault Kangoo.

När de första skisserna på Citan dök upp i februari i år höjdes förhoppningarna om att Mercedes skulle få till en riktigt snygg liten transportbil. Nu har de officiella bilderna kommit, och som så ofta tidigare får vi väl säga att den verkliga skapelsen inte riktigt lever upp till det skisserna antydde. Därmed inte sagt att Mercedes Citan är ful, den är bara inte... extraordinär.

Citan är som sagt ett resultat av det samarbete mellan Renault/Nissan och Daimler-koncernen, ett samarbete som inleddes 2010, och ersätter föråldrade Vaneo i Mercedesprogrammet. Bilen kommer presenteras just nu på branschmässan RAI i Amsterdam. Som brukligt när det gäller transportbilar finns det en uppsjö olika utföranden att välja mellan. Tre chassilängder finns. 3,94 meter är den kortaste, 4,32 meter mellanlängden och 4,71 meter i längsta utförandet. De två sistnämnda finns även i femsitsiga versioner.

Fyra motorer finns att välja mellan. Tre dieslar, på mellan 75 och 100 hästkrafter, finns i programmet samt en bensinare, på 114 hästkrafter. Några svenska priser har ännu inte offentliggjorts, men räkna med att de blir jämförbara med övria små transportbilar på marknade, så som Citroën Berlingo, Fiat Dòblo eller just syskonbilen Renault Kangoo.

Skissen som Mercedes visade för dryga två månader sedan lovade runt. Frågan är hur tunt det blev i slutändan (den blev ju inte ens orange!). Vad tycker du?