Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Mercedes CLA och CLA 45 AMG Shooting Brake officiella

I januari är det säljstart för CLA Shooting Brake – Mercedes nya kombimodell som sägs rikta in sig på ”aktiva kunder som letar efter en praktiskt och användbar bil utanför mittfåran”.

Förr fanns Mercedes A-klass i ett endaste karossutförande. Vad du hade att välja mellan var tre dörrar eller fem dörrar. Sedan nya A-klass, tredje generationen, introducerades under 2012 har Mercedes minsting ökat i antal modell- och karossversioner. Dock har det skett under olika modellnamn. Knappt ett år efter A-klass kom fyrdörrarscoupén CLA som är lite av en lillebror till CLS. Ett drygt halvår efter den presenterades GLA, en förhöjd och suv-inspirerad A-klass som i dag konkurrerar med bland annat Audi Q3, BMW X1 och till viss del Volvo V40 Cross Country (hårdare konkurrens blir det när Volvo XC40 kommer).

I dag presenteras fjärde modellversionen av tredje generationen A-klass – CLA Shooting Brake. En kombi helt enkelt. CLA har alltså gått samma väg som storebror CLS när den blev CLS Shooting Brake.

CLA Shooting Brake beskrivs av Mercedes som en praktisk och användbar bil som ska locka kunder som inte vill ha en bil som alla andra väljer. Men hur praktisk den verkligen är återstår att se i kommande test och provkörningar. Men uppgifterna över exempelvis bagageutrymmet är väl egentligen inte så mycket, så här i jultid, att hänga i julgranen. 495 liter bagage ryms bakom baksätet. En i princip lika stor bil är Skoda Octavia Combi (knappt tre centimeter längre än CLA Shooting Brake) och den rymmer 610 liter bagage. Till och med nya, lilla Skoda Fabia Combi, som är nästan fyra decimeter kortare än CLA Shooting Brake, rymmer mer bagage med sina 530 liter. Dock kan Mercedes nya kombi utöka utrymmet bakom sätesryggen genom att ändra vinkeln på denna. Då ryms 595 liter. Men frågan är då hur skönt det blir att sitta och åka i baksätet.

Fälls baksätesryggen ryms i CLA 1 354 liter bagage. Motsvarande siffror för Octavia Combi och Fabia Combi är 1 740 respektive 1 395 liter.

Nu ska det dock klart och tydligt påpekas att Mercedes CLA Shooting Brake inte på något vis konkurrerar med Octavia Combi och Fabia Combi. Det handlar om helt olika prisklasser och kunder. Dessutom lär de som väljer CLA Shooting Brake inte vara ute efter bagageutrymme i första hand, men nu är jämförelsen i alla fall gjord.

Mercedes CLA Shooting Brake har för övrigt 132,8 centimeter brett bagageutrymme. På den punkten kan de båda ovan nämnda Skodorna inte matcha tysken. De är inte ens i närheten. Mercedes skriver att bagageutrymmesbredden är bäst i klassen.

En annan trevlig siffra att känna till, speciellt om du tycker att huvudutrymmet i CLA är lite väl tajt, är att just detta utrymme är fyra centimeter högre i CLA Shooting Brake.

CLA Shooting Brake lanseras med fem olika motoralternativ från start. Två diesel- och tre bensinalternativ. Alla motorer är Euro 6-certifierade och utrustade med start/stopp-teknik samt har 7G-DCT-dubbelkopplingslåda som tillval (standard på största diesel- och bensinmotorn) som sänker nedanstående förbruknings- och accelerationssiffror något.

På dieselsidan finner vi CLA 200 CDI och CLA 220 CDI (följer därmed inte Mercedes nya modellbeteckningsmall). Båda är fyrcylindriga maskiner på 2,2 liter (eller ja, egentligen är de på 2,1 liter men beskrivs av någon märklig anledning som 2,2 liter). Den svagare dieseln har 136 hästkrafter och 300 newtonmeter medan den kraftigare har 177 hästkrafter och 350 newtonmeter. CLA 200 CDI förbrukar mellan 0,39 och 0,42 liter per mil, släpper ut 108-115 gram koldioxid per kilometer, accelererar 0-100 km/h på 9,5 sekunder och toppar 215 km/h. Siffrorna för CLA 220 CDI är 0,40-0,43 liter per mil, 105-112 gram per kilometer, 8,3 sekunder och 228 km/h.

Bensinmotorpaletten utgörs av CLA 180, CLA 200 och CLA 250 varav sistnämnda finns med 4Matic-fyrhjulsdrift samt i Sport-utförande. Alla är fyrcylindriga motorer med slagvolym på 1,6 liter (CLA 180 och 200) respektive 2,0 liter (CLA 250).

CLA 180 har 122 hästkrafter och 200 newtonmeter, CLA 200 har 156 hästkrafter och 250 newtonmeter och CLA 250 har 211 hästkrafter och 350 newtonmeter.

De förbrukar och släpper ut, enligt ovan nämnd ordning, 0,55-0,60, 0,56-0,60 och 0,55-0,57 liter per mil samt 128-140, 130-140 och 128-132 gram per kilometer. Siffrorna för CLA 250 med fyrhjulsdrift är 0,66-0,68 liter per mil och 152-156 gram per kilometer (158 för Sport-versionen).

Accelerationssiffrorna ser ut som följer: 9,4, 8,8 samt 6,9 sekunder (6,8 med 4Matic), och toppfarten: 210, 225 samt 240 km/h.

De båda dieselmotorerna kommer även de att kunna utrustas med 4Matic-fyrhjulsdrift, men det blir tillgängligt först i september 2015. I övrigt är det säljpremiär för CLA Shooting Brake i januari 2015 med första kundleveranserna i mars.

På tal om mars 2015. Det finns ett motoralternativ till, nämligen Mercedes CLA 45 AMG Shooting Brake. Precis som A-klass, CLA och GLA får CLA Shooting Brake sin egen prestandaversion där en fyrcylindrig turbomotor på 2,0 liter, 360 hästkrafter och 450 newtonmeter står för framdrivningen. Med denna maskin under huven sprintar CLA Shooting Brake från 0 till 100 km/h på 4,7 sekunder och toppfarten på 250 km/h är elektroniskt begränsad. 0,69 liter per mil sägs den vilja ha vid blandad körning, åtminstone när blandad körning mäts via EU-körcykeln. Det motsvarar koldioxidutsläpp om 161 gram per kilometer.

Denna AMG-version har premiär ett par månader efter övriga modellprogrammet, med andra ord på Genévesalongen i mars.

Mercedes har ännu inte offentliggjort några prisuppgifter.