Mercedes CLS facelift officiell
När E-klass nu är uppdaterad har Mercedes flyttat fokus till CLS som även den ska justeras och förbättras för att kunna hålla konkurrenterna stången under ytterligare några år.
Mercedes CLS är modellen som skapade en helt ny biltyp. Det var när första generationen dök upp för ungefär 17 år sedan. Nu, när CLS är inne på sin tredje generation, är konkurrenterna fler än någonsin; Audi A7 Sportback, BMW 8-serie Gran Coupé (tidigare 6-serie Gran Coupé) och Porsche Panamera, bara för att nämnda några.
Tillvaron för CLS är alltså inte lika angenäm som tidigare, när modellen var ensam inom gebit. Nu måste den hela tiden vara på tårna för att hålla sig i främsta ledet, och det är just därför som Mercedes ny presenterar en uppdaterad version av CLS, ungefär ett år efter uppdateringen av E-klass (nuvarande CLS presenterades ungefär ett år efter nuvarande E-klass).
CLS är sig lik till utseendet sett. Grillen har justerats en aning och främre stötfångarpartiet har skulpterats annorlunda jämfört med hur det har sett ut fram till och med årsmodell 2021. Baktill är det små förändringar som framför allt syns på stötfångaren (slitsarna på vardera sida finns nu på alla modellversioner) och ytan mellan avgasrören. I övrigt handlar det till stora delar om nya fälgar och nya karossfärger, exempelvis den blå vi ser på bilderna i galleriet nedan, en metallickulör som kallas Spectral blue.
I förarsätet möts man av en instrumentbräda och mittkonsol som känns igen sedan tidigare. Det första man kanske reagerar på är att den analoga klockan ovanför facket som finns framför växelväljaren är borta. Utrymmet efter klockan gapar nu tomt och de omkringliggande knapparna är likadana i utformningen, dock med i vissa fall nya ikoner och placeringar. Andra nyheter på insidan är nya dekorer, bland annat valnötsträ med öppna porer.
En lite mer spännande förändring på insidan är ratten som är ny och försedd med den kapacitiva teknik som de annonserade för snart ett år sedan, nämligen att nya sensorer känner om föraren har en hand eller två, eller bara ett finger, på ratten och som tillåter bilen att köra vidare i semiautonomt läge utan att föraren behöver ”rycka” i ratten för att visa att denna fortfarande är med i matchen.
Samtliga motoralternativ, både bensin- och dieseldrivna, känns igen sedan tidigare. Även effektsiffrorna är desamma, bortsett från instegaren på bensinsidan som inte längre är en mildhybridmaskin och därmed tappar en extraknuff på 14 hästkrafter. Denna CLS 350 har en rak fyra på 2,0 liter som ger 299 hästkrafter till bakhjulen.
Ett steg upp finner vi CLS 450 4Matic som har rak sexa på 3,0 liter och 367 hästkrafter, plus 22 extra hästar via mildhybridsystemet. Kraften skickas, som modellbeteckningen avslöjar, till samtliga fyra hjul.
Högst upp i näringskedjan återfinns AMG CLS 53 4Matic+ som även den är fyrhjulsdriven och utrustad med den raka treliterssexan. Dock ger denna toppversion 435 hästkrafter plus 22 extra via mildhybridtekniken.
Dieselalternativen är tre till antalet och CLS 220 d är instegsalternativet med en rak fyra på 2,0 liter som ger 194 hästkrafter till bakhjulen. Denna har inte tillgång till ett 48-volts mildhybridsystem, det har inte heller fyrhjulsdrivna CLS 400 d 4Matic som har en rak sexa på 3,0 liter och 330 hästkrafter. Mildhybridteknik har däremot mellanalternativet CLS 300 d 4Matic, även den fyrhjulsdriven, som drar nytta av samma tvålitersmaskin som i instegsdieseln men som i detta fall ger 265 hästkrafter plus 20 extra via den lilla elektriska knuff som integrerade startmotorn och generatorn tillför.
Mercedes-Benz Sverige presenterar redan uppdaterade CLS på sin webbplats, dock har de ännu inte presenterat de uppdaterade priserna. I dag kostar CLS i Sverige från 757 600 kronor, då i 400 d 4Matic-utförande.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se