Mercedes CLS – nya bilder och fakta
Mercedes ska som bekant visa upp andra generationen CLS på Parissalongen om drygt 14 dagar. Men redan nu bjuder de på en andra omgång bilder och ny information om motorer, lanseringsdatum och priser.
Mercedes CLS, bilmodellen som startade en helt ny trend i bilvärlden för sex år sedan, är på gång med en andra generation. Redan i augusti bjöd den Stuttgart-baserade tillverkaren på en lång rad bilder samt knapphändig information om bilen som ska vara Mercedes huvudnummer på bilsalongen i Paris nästa månad. Nu är de så vänliga att de ger oss en ny omgång bilder samt lite mer intressanta fakta.
Europalanseringen av nya Mercedes CLS äger rum i januari och då är det två sexcylindriga maskiner som är aktuella – en för bensin och en för diesel.
Bensinaren, som är direktinsprutad, går under beteckningen CLS 350 BlueEfficiency, är på 3,5 liter och 306 hästkrafter samt är kopplad till Mercedes senaste 7G-Tronic Plus-låda. Start/stopp-funktion är standard. Prislappen för denna är i Tyskland motsvarande 595 000 kronor inklusive moms.
Den direktinsprutade dieselmotorn benämns CLS 350 CDI BlueEfficiency och ger 265 hästkrafter plockade ur 3,0 liters cylindervolym. Även här är det 7G-Tronic Plus-lådan som gäller samt start/stopp-funktion. I Tyskland är grundpriset för denna diesel motsvarande 585 000 kronor inklusive moms.
Två månader efter huvudlanseringen kommer ytterligare en dieselmotor. Denna är fyrcylindrig och benämns CLS 250 CDI BlueEfficiency, är på 2,1 liter och 204 hästkrafter samt försedd med 7G-Tronic Plus-lådan och start/stopp-funktion. Priserna i Tyskland, inklusive moms, startar på motsvarande 552 000 kronor.
Trots 204 hästkrafter anges förbrukningen till låga 0,51 liter per mil vid blandad körning vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp om 134 gram per kilometer. Inte allt för långt ifrån miljöbilsklassning med andra ord.
I andra sidan av motorpaletten hittar vi CLS 500 BlueEfficiency som dyker upp i april nästa år. Här är det V8 med 408 hästkrafter som gäller. Och precis som hos övriga CLS-modellversioner är det 7G-Tronic Plus-lådan och start/stopp som gäller. I nuläget finns det inga prisuppgifter för denna maskin.
Totalt sett ska förbruknings- och utsläppssiffrorna för alla motorerna i genomsnitt har sjunkit med 25 procent jämfört med motsvarande utgående motorer.
En AMG-version lär med största sannolikhet också vara på gång. Då blir det med den nyutvecklade V8:an på 5,5 liter med dubbelturbo. Räkna med 544 hästkrafter eller mer.
Nya CLS kommer fullproppad med det senaste i teknikväg. Ett exempel på detta är vad man kallar ”fullt dynamiska högpresterande LED-ljusstrålkastare” i kombination med bi-xenon och Mercedes Intelligent Light System, något som sägs ge en ljusbild som ligger väldigt nära naturligt dagsljus. Denna teknik, som Mercedes hävdar att de är först med i världen, är ett tillval och kostar motsvarande 16 000 kronor. För den som gillar att lägga siffror på minnet kan det vara kul att känna till antalet lysdioder i strålkastarna – 71 stycken.
Under första försäljningsåret av nya CSL kommer man som köpare att kunna lägga till ett paket kallat Edition 1. Detta kostar från motsvarande 61 500 kronor och innehåller matt exteriörfärg kallar manganitgrå, unik läderklädsel, golvmattor med ”Edition 1” broderat, svart innertak, aluminiumpedaler samt tre olika dekorpaneler varav en är AMG-kolfiber (som i för sig kostar ytterligare 93 000 kronor extra).
För den som redan nu har beslutat att bli ägare av en ny CLS kan det vara bra att veta att redan nu går det att skicka iväg en beställning på bilen.
Mer om nya Mercedes CLS i samband med avtäckningen i Paris om ett par veckor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se