Mercedes E-klass Coupé och Cabriolet facelift
På Detroitsalongen visar Mercedes inte bara upp ansiktslyfta E-klass i sedan- och kombiutförande. Till USA tar man även med sig coupé- och cabrioletversionerna som går samma öde till mötes – nytt utseende.
När Mercedes under 2009 presenterade nya generationen E-klass genomförde man en rockad i modellbeteckningsfloran som blev allt rörigare. CLK utgick som modellbeteckning och både coupén och cabrioleten övergick till att heta E-klass i förnamn. Nu samlas alla karossversioner av E-klass under en och samma beteckning – E-klass Sedan, E-klass Kombi, E-klass Coupé och E-klass Cabriolet.
För några veckor sedan visade Mercedes upp ansiktslyfta E-klass i sedan- och kombiutförande, i god tid innan den publika premiären på Detroitsalongen 14 januari. Inte misstänkte vi att E-klass Coupé och Cabriolet skulle få följa med på resan över Atlanten. Det är ju inte ovanligt att karossversioner som dessa får vänta lite extra på uppdateringar och nyheter.
I fronten finner vi den tydligaste nyheten för ansiktslyftet. Utseendet följer samma tema som hos sedan- och kombimodellerna men med en hel del justeringar för att få de exklusivare coupé och cabrioletmodellerna att stå ut på ett eget sätt. Strålkastarna kan se likadana ut vid första anblicken, men tittar man närmare ser man att utformningen skiljer sig. Övre delen, den som ligger an mot huven, är rakare medan nederkanten har fått en knyck som gör strålkastarna lägre på helljussidan. Dessutom har ”ränderna” med lysdioder fått helt eget utseende. Coupén och cabrioleten har som standard grillen med den stora, centralt placerade stjärnan. Denna omges av en kromribba till skillnad från E-klass Sedan och Kombi som i Avantgarde-utförande har två ribbor. Hela grillen på coupén och cabrioleten är inte lika mjukt formgiven som på sina andra två syskon. Här är det exempelvis vassare övre hörn.
I fronten skiljer sig också stötfångarens nedre del med spoilern. Den är kraftfullare. Helheten är att fronten känns betydligt mer sportig med sitt tillbakalutande utseende.
Vecket över bakskärmarna som E-klass fått både ris och ros för har försvunnit på sedanen och kombin. Konstigt nog behåller E-klass Coupé och Cabriolet detta veck.
Bak på de båda bilarna märks ny stötfångare och något omgjorda bakljus där den vita strimman har blivit smalare samt flyttat ned till nederkant.
Interiört har man förhöjt den upplevde känslan av kvalitet genom nya materialval och en ny analog klocka mellan friskluftsutblåsen på mittkonsolen. Växelväljaren har försvunnit vilket ger en ren yta framför mittarmstödet, något som tillåter fler fack än tidigare.
Nytt som upptäcks när man tagit plats i sittbrunnen på cabrioleten är att Aircap-vindavvisaren i framrutans ram automatiskt fälls upp vid 40 km/h medan den fälls ned igen när hastigheten understiger 15 km/h.
Motorerna sträcker sig från bensinalternativen med mellan 184 och 408 hästkrafter till dieselalternativen med 170 till 265 hästkrafter. Sju motorer totalt varav fyra är bensinare. Snålast av bensinarna är den fyrcylindriga varianten med BlueDirect-insprutningsteknik. Den är tack vare detta redan under kraven för Euro 6-avgasutsläppen som träder i kraft 2015. Euro 6-kompatibla är dessutom den nya sexcylindriga och dubbelturboförsedda bensinmotorn E 400 samt de sexcylindriga dieselmaskinerna med BlueTec-beteckning som är försedda med SCR-katalysatorer.
Precis som i sedan- och kombiversionerna kommer coupén och cabrioleten med en rad nya säkerhetssystem som ska underlätta framförandet av bilen samt lindra effekterna av en eventuell kollision.
Läs mer om nya ansiktslyfta Mercedes E-klass här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se