Mercedes E-klass facelift – första smygtitten
Mercedes E-klass är fyra år gammal och redo för en uppdatering, och det ser ut att bli en ovanligt omfattande sådan. Nytt utseende och massvis av nya hybrider är att vänta.
Nu visar Mercedes en serie bilder på uppdaterade Mercedes E-klass. Bilarna på bilderna är kraftigt maskerade men ger ändå en föraning om vad som händer med E-klassen som ska visas i sitt halvnya utförande på Genèvesalongen i mars.
I sedvanligt facelift-anda kommer strålkastare, bakljus och stötfångare fram och bak att få ny design och det är ingen vild gissning att säga att E-klassen kommer att bli lik CLS- och CLA-modellerna. E-klass får förmodligen tunnare strålkastare och på några av bilderna som visar E-klass i olika utföranden ser det ut som att grillen får den konvexa, så kallade Panamericana-designen som vi känner igen från AMG GT.
Mercedes själva beskriver uppdateringen av E-klass som en av de mest omfattande de har gjort, och det verkar inte vara designen de syftar på. Det är på tekniksidan det händer. En ny ratt med nya knappfunktioner, MBUX-systemet som redan finns i Mercedes nyare modeller, en ny ramlös innerbackspegel och en ny pekplatta för att styra MBUX-systemet är att vänta. Det i vissa läger förhatliga rullvredet på mittkonsolen försvinner därmed.
Mercedes väntas också uppdatera i stort sett alla aktiva säkerhetssystem. Det semiautonoma körhjälpsystemet kommer till exempel att använda sig av CarX2-teknik för att upptäcka köslut i förväg och anpassa farten i god tid. En annan nyhet kallas Urban Guard och ser ut att bli ett övervakningssystem i samma stil som Teslas Sentry Mode.
På motorsidan blir den största nyheten att Mercedes byter ut den gamla fyrcylindriga bensinmotorn med beteckningen M274 mot den nya, så kallade M254-motorn som ska uppfylla kommande Euro 7-krav.
Flera motoralternativ kommer att elektrifieras med mildhybridteknik, men mest intressant är att det väntas bli inte mindre än sju laddhybridalternativ i E-klassuppställningen.
Mercedes har inte meddelat något datum för när den ansiktslyfta E-klassen ska premiärvisas, men vi kan nog räkna med att den kommer att stå på Genèvesalongen i mars.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se