Mercedes G 350 BlueTec och G 63 AMG – tre snabba från provkörningen
Hallå Hans! Välkommen tillbaka från pappaledigheten. Var i världen befinner du dig?
– Mitt i Alperna mellan Schweiz och Frankrike. Bedårande vackert med snö kvar på topparna! Jag är här för att provköra ansiktslyfta versioner av Mercedes terränghjulingar, nämligen GLK och gamlingen G-klass – “Geländewagen”.
Spännande! Hur länge har Geländewagen funnits egentligen?
– Bilen har producerats hos österrikiska Steyr i 33 år, utseendet är i princip oförändrat men under skalet har Mercedes-tekniker späckat på med modern BlueTec-dieselteknik och den senaste AMG V8-motorn! Vrålet och kraften är åt det mer skruvade hållet jag någonsin kört! Föreställ dig en pansarvagn som korsats med en racingbil och du har G 63 AMG. Ruggig!
Men det är väl fortfarande en terrängbil?
– Javisst, särskilt den mer “normala” G 350 BlueTec är ytterst kompetent ute I skogen, eller som här vid extrem bergsbestigning. Möjlighet att låsa fram- och bakaxel separat samt mittdifferential gör att bilen tar sig fram i princip överallt så länge marken bär. Till och med mindre vattendrag går att forcera, vaddjupet är hela 60 centimeter.
– Det är egentligen otroligt att modellen tillverkas men det visar ju att nischen “extrema terrängsuvar” är liten och konkurrensen lika med noll.
– G-klass är verklig överlevare, kommer säkert att fylla både 40 och 50 år!
Hela provkörningsrapporten kan du ta del av i Teknikens Värld nummer 13/2012 som finns att köpa online eller i butik nu.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se