Mercedes GLA 45 AMG officiell – fakta och bilder
Mercedes GLA – A-klass på styltor – har knappt hunnit ut till försäljningshallarna när det nu är dags för värstingversionen GLA 45 AMG med 360 hästkrafter att presentera sig.
Mercedes AMG-beteckning var förr förbehållet modeller i C-klassstorlek och uppåt. Men nu råder nya tider och senaste generationen A-klass var först ut av de små att bestyckas med AMG-puffra under huven. Därefter har A-klassklonen CLA 45 AMG presenterats och nu är det dags för GLA 45 AMG att debutera, även den en A-klass i grunden. Det är förvisso inte första gången vi ser GLA 45 AMG eftersom en konceptversion visades upp i Los Angeles i höstas. Tack vare den goda responsen från publiken då underlättades beslutet hos Mercedes styrelse – GLA 45 AMG ska byggas och lanseras.
Premiär är det i Detroit nästa vecka och besökarna som kikar under motorhuven får se samma två liter stora turbomaskin som finns i A 45 AMG och CLA 45 AMG. Med andra ord finns det 360 hästkrafter och 450 newtonmeter tillgängliga även i den förhöjda A-klassen, som GLA faktiskt är, även om utseendet och storleken skiljer sig en aning.
Motorn är kopplad till AMG:s sjuväxlade dubbelkopplingslåda Speedshift som kan växlas manuellt via paddlar på ratten. När kraften från motorn passerat transmissionen portioneras den ut till alla fyra hjul vid behov. Normalt driver bilen på framhjulen men upp till 50 procent av drivningen kan förskjutas till bakaxeln som är försedd med differentialbroms.
0-100 km/h går på 4,8 sekunder, det vill säga 0,2 sekunder långsammare än för A 45 AMG och 0,3 sekunder långsammare än CLA 45 AMG. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.
Förbrukningen uppger Mercedes till 0,75 liter per mil vid blandad körning vilket motsvarar 175 gram koldioxid per kilometer. Motorn och dess partikelutsläpp är anpassade för att möta andra steget i kommande Euro 6-avgaskraven som införs 2017. Detta har möjliggjorts genom en rad olika tekniker som Mercedes AMG räknar upp – bland annat nanobehandlade cylinderlopp, friktionsoptimerade kolvringar och, så klart, start/stopp-system. Sistnämnda är endast aktivt när växellådan är försatt i läget ”C” som är det ekonomiska läget. De andra två lägena är ”M” och ”S” där den senare bokstaven är den sportigaste.
Standardhjulen på GLA 45 AMG består av femekrade fälgar skodda med däck i dimension 235/45 R19. Som tillval finns tioekrade doningar som är 20 tum höga. Däcken håller då samma bredd som för de mindre hjulen, men med något lägre profil (40).
Precis som tidigare AMG-lanseringar kommer en första batch av GLA 45 AMG kallad Edition 1. En GLA 45 AMG med extra allt skulle man kunna kalla den.
Världspremiären är förlagd till Detroitsalongen 13 januari medan försäljningen sätter igång i mitten av mars. Marknadslanseringen äger rum i början av juli.
Närmaste konkurrent till Mercedes GLA 45 AMG får Audi RS Q3 anses vara. Dock skiljer det sig en del i prestanda mellan de båda eftersom Audin endast har 310 hästkrafter och 420 newtonmeter att erbjuda, vilket gör den långsammare från 0 till 100 km/h – 5,5 sekunder. Men precis som Mercedesen har Audin fyrhjulsdrift.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se