Mercedes GLA – tre snabba från provkörningen
Jonas Borglund har begett sig för att köra Mercedes GLA, A-klass med högre markfrigång, för första gången. Vi slår honom en signal för att höra om GLA är något att ha.
Tjena Jonas, var befinner du dig i dag?
– Hallå Mattias! Jag är i dina hemmatrakter. Kör Mercedes GLA i Malmö. Solen skiner och här är 12 grader varmt.
Härligt! Vad tycker du om GLA då? Känns den som en A-klass?
– Klart att den känns som en A-klass, det är ju i stort en A-klass. Fyra centimeter högre markfrigång och totalt sex centimeter högre inklusive railsen.
– Riktigt trevlig bil. Tyst, bekväma stolar, känns rymlig – och är otroligt snygg! Skulle jag få välja tar jag denna före en BMW X1. 220 CDI 4Matic är en trevlig drivlina till GLA och också den som är mest populär. Av 120 förbeställda är det den som går bäst.
När kan man beställa och vad kostar den?
– I helgen som nu kommer är det svensk premiär för GLA. Redan nu kan du gå in och konfigurera ditt exemplar på Mercedes hemsida. Från 285 900 kronor och då ingår Business-paketet i standardutrustningen. Utöver det finns Business Plus-paket, säkerhetspaket och massa annat. GLA är för klassen ingen billig bil men ligger nästan exakt i nivå med X1.
– Snart kommer dessutom något som BMW inte har, en prestandaversion i GLA 45 AMG. Med 360 turbokusar.
Hela provkörningsrapporten av Mercedes GLA kan du läsa i kommande nummer av Teknikens Värld. För att vara säker på att du inte missat det, samtidigt som du sparar både tid och pengar, kan det vara vettigt med en prenumeration till kanonpris.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se