Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Mercedes GLB officiell med plats för sju

Nu har Mercedes dragit skynket av nya suven GLB som är mellanbrorsa till GLA och GLC. Men låt dig inte luras, för till storleken har den mer gemensamt med GLC och utrymmesmässigt är den till och med större än storebror.

Hur många suvar får det plats i ett modellprogram från ett och samma märke? På den frågan finns inget bra svar, för taket är ännu inte nått. Det är tydligt med tanke på att Mercedes nu presenterar ännu en suv. GLB heter modellen som utgör en sjundedel av märkets suvbestånd, som innan GLB:s entré utgjordes av GLA, GLC, GLE, GLS, EQC och G-klass. Då har vi inte räknat med coupévarianterna av GLC och GLE, gör vi det har Mercedes inte mindre än nio suvar i sitt utbud.

Liten men stor – och rymlig

Åter till Stuttgarts senaste suv. GLB är baserad på samma tekniska arkitektur som både nya A-klass och B-klass men har fått längre axelavstånd och bredare spårvidd för att växa en storlek. Med 282,9 centimeter är avståndet mellan hjulaxlarna exakt tio centimeter mer än hos A- och B-klass och bara 4,4 centimeter kortare än hos storebror GLC.

Från front till akter mäter GLB 463,4 centimeter, hela 21 centimeter mer än lillebror GLA och bara 2,1 centimeter mindre än GLC. Det är tydligt att GLB nosar GLC i nacken, den är dock, med sina 183,4 centimeter på bredden, 5,6 centimeter smalare. Å andra sidan är den 1,4 centimeter högre med 165,8 centimeter från topp till tå (166,2 centimeter i sjusitsigt utförande).

Med andra ord aningen tajtare än GLC på utsidan, men på insidan är det tvärtom. GLB är nämligen betydligt mer upprätt i formspråket än GLC, lite åt GLK-hållet (som var föregångare till dagens GLC). GLB finns i både fem- och sjusitsigt utförande. Förstnämnda variant har ett bagageutrymme som sväljer 560 liter, tio liter mer än GLC-bagageutrymmet. I GLB kan dessutom baksätet skjutas framåt 14 centimeter (60/40-uppdelning) och i främsta läget ryms ytterligare 179 liter. När baksätets ryggstöd fälls (40/20/40) ryms upp till 1 755 liter. Bra mycket mer än de 1 600 liter som GLC rymmer.

I sjusitsigt utförande blir bagageutrymmet av naturliga skäl lidande. I stället har en bänkrad med plats för två tagit plats längst bak i bilen. Enligt Mercedes är dessa båda sittplatser ämnade för personer som är maximalt 168 centimeter långa.

Som du kanske har märkt vid det här laget är Mercedes GLB inte så mycket konkurrent till GLC. En mer rimlig konkurrent skulle man kunna säga att Volkswagen Tiguan Allspace är. Denna Tiguan i sjusitsigt är förvisso några centimeter längre och rymmer mer interiört. Även Skoda Kodiaq, som är lika stor som Tiguan Allspace, är en form av konkurrent men med lägre prislapp.

 På det stora hela väldigt lik inredningen i nya B-klass. Instrumentbrädan har dock en annorlunda formgivning. Mercedes infotainmentsystem MBUX utgör som vanligt en stor del av förarmiljön.

Drivlinorna

Fem drivlinealternativ presenteras Mercedes GLB med. Bensinmotorerna heter GLB 200 och GLB 250 4Matic. Förstnämnda har den 1,3-liters fyrcylindriga motor på 163 hästkrafter och 250 newtonmeter som utvecklats tillsammans med Renault-Nissan under huven. 0-100 km/h går på 9,1 sekunder, toppfarten är 207 km/h och förbrukningen ligger på 0,60-0,62 liter per mil vilket motsvarar 137-142 gram koldioxid per kilometer.

Fyrhjulsdrivna GLB 250 4Matic har en bensinfyra på 2,0 liter som levererar 224 hästkrafter och 350 newtonmeter. 0-100 km/h går på 6,9 sekunder och toppfarten är 236 km/h. Förbrukningen sägs ligga mellan 0,72 och 0,74 liter per mil och utsläppen av koldioxid mellan 165 och 169 gram per kilometer.

Dieselmotorerna är två till antalet men antalet valmöjligheter är tre då GLB 200 d finns både med fram- och fyrhjulsdrift. Tvålitersmaskinen ger 150 hästkrafter och 320 newtonmeter. I framhjulsdrivet utförande går 0-100 km/h på 9,0 sekunder och i fyrhjulsdrivet utförande på 9,3 sekunder. Toppfarten är 204 respektive 201 km/h. Förbrukningen anges till 0,49-0,50 liter per mil när två hjul driver och 0,52-0,55 liter per mil när samtliga fyra hjul är drivande. I koldioxid räknat innebär det 129-133 samt 136-144 gram per kilometer.

GLB 220 d 4Matic heter det stora dieselalternativet och finns, som beteckningen avslöjar, endast i fyrhjulsdrivet utförande. Ännu en tvålitersmaskin men med 190 hästkrafter och 400 newtonmeter som tar bilen upp till 100 km/h på 7,6 sekunder och en toppfart på 217 km/h. Förbrukningen är densamma som för GLB 200 d 4Matic, det vill säga 0,52-0,55 liter per mil men med något högre koldioxidutsläpp; 138-146 gram per kilometer.

Samtliga motorer är sammankopplade med dubbelkopplingslådor. Minsta bensinmotorn med en sjuväxlad, övriga motorer med åttaväxlade.

AMG-versioner kommer att komma i ett senare skede. Om inte en Mercedes-AMG GLB 45 4Matic så i alla fall en Mercedes-AMG GLB 35 4Matic.

Med tre sätesrader blir bagageutrymmet lidande. Enligt Mercedes är de båda bakre sittplatserna till för personer som inte är längre än 168 centimeter.

Pris och lansering

Några priser och lanseringsdatum bjuder inte Mercedes på i dag men den tyska marknadsintroduktionen är planerad till slutet av 2019 och ingångspriset i hemlandet tippas ligga runt 38 000 euro, det vill säga närmare 405 000 kronor. Det skulle i så fall innebära 45 000 kronor mer än instegspriset för Volkswagen Tiguan Allspace.

Bilen du ser i vitt på bilderna här är den så kallade introduktionsvarianten Edition 1 med lite extra utstickande detaljer. I bildgalleriet kan du se GLB i ett mer standardiserat utförande.