Mercedes GLE Coupé officiell – en X6 från Stuttgart
Efter många spionbilder och en konceptbil är Mercedes GLE Coupé nu officiell, bilen vi tidigare trodde skulle heta MLC. Den sägs kombinera det sportiga hos en coupé med det robusta hos suv, precis som konkurrenten BMW X6.
Mercedes har under året spottat ur sig nya modeller på löpande band, flera av dem helt nya. Här har vi ytterligare en helt ny – Mercedes GLE Coupé. Ska vi vara petiga så tillhör denna nästa år då den ska ha sin världspremiär på bilsalongen i Detroit som drar igång i mitten av januari.
Det är med andra ord 2015 som Mercedes får ut sin första högbyggda bil med coupéliknande kaross, året efter förebilden från BMW – X6 – lanserades som andra generation. X6 har fått härja fritt i klassen som den själv skapade för drygt sju år sedan, men nu, efter över en kvarts miljon sålda exemplar, har den alltså fått sin första naturliga konkurrent i GLE Coupé. Fler konkurrenter är på gång, bland annat från Audi och Porsche, men inte från Volvo. Så sent som i går fick vi reda på att det ses som långsökt av Volvo att ge sig in i fajten.
Vi börjar med den för många svenskar så Volvo-klingande modellbeteckningen. GLE Coupé heter just GLE eftersom den är en ML i coupéformat. Låter det logiskt? Jo, det gör ju det eftersom ML från och med 2015 kommer att heta GLE. Namnförändringen är bara en av många som Mercedes genomför i sitt modellprogram med start nästa år.
– Vår GLE Coupé kombinerar typiska coupéattribut så som sportighet, dynamik och smidighet, i kombination med säker närvaro, mångsidighet och robusthet som hos en suv, säger Thomas Weber som på ledningsnivå är ansvarig för forskning och utveckling inom Mercedes personbilstillverkning.
– För Mercedes är GLE Coupé en vägvisare inom en mångsidig fordonsklass. Den kommer att göra det möjligt för oss att vinna nya kunder till vårt varumärke, säger svenske Ola Källenius som är marknads- och försäljningsansvarig, men som inom kort sannolikt tar plats i moderbolaget Daimler AG:s styrelse.
Mercedes GLE Coupés front påminner väldigt lite om syskonbilen ML (som snart byter namn till GLE). I stället liknar den mer nya C-klass och GLA. Rumpan är inte heller speciellt ML-aktig, vilket inte är så konstigt då karossformerna skiljer sig kraftigt åt. Bakänden har i stället lånat drag från S-klass Coupé. Sidorna med sina parallella karossveck påminner om flertalet befintliga Mercedes-modeller men är ändå helt egna. Det övre vecket viker av nedåt ju längre bak på bilen det befinner sig. Det gör det på andra modeller också, men på GLE Coupé sitter detta nedåtsluttande veck i höjd med dörrhandtagen. Ingen annan modell från Mercedes har dörrhandtagen placerade i vecket. Normalt är dörrhandtagen placerade över vecket.
GLE Coupé är exakt 490 centimeter lång, det vill säga 9,6 centimeter längre än ML men nio millimeter kortare än nya BMW X6. På bredden mäter den 200,3 centimeter och på höjden 173,1 centimeter. Med andra ord bredare och lägre än ML men bara bredare än X6 då den är lägre än GLE Coupé.
Avståndet mellan hjulaxlarna är, av naturliga skäl, detsamma som hos ML – 291,5 centimeter. Det är 1,8 centimeter kortare än hos X6.
Mercedes bjuder i dagsläget inte på några viktuppgifter, men räkna med tjänstevikter på strax över två ton. Vad de däremot bjuder på är dragvikten. Upp till 3 500 kg får GLE Coupé dra, 8 00 kg mer än vad X6 får dra.
Interiört är GLE Coupé ML-inspirerad men med en hel del förändringar för att ge modellen en egen och sportigare karaktär. Instrumentbrädan och mittkonsolen är väldigt snarlika syskonets diton men ett exempel på förändring är infotainmentskärmen som har brutits ut ur instrumentbrädan och fått en fristående placering. Åtta tum mäter skärmen i GLE Coupé.
Mercedes visar lustigt nog inte upp några bilder på baksätet. Kanske är det att taktiska skäl, men som utomstående bilintresserad är det kanske framför allt baksätet som är det mest intressanta hos en stor bilmodell med sluttande taklinje. Får man plats utan att få gamnacke? Mercedes skriver alltså ingenting om takhöjden i baksätet, däremot att bredden där bak är bäst i klassen. Tre personer uppges sitta fint där.
Hur mycket som ryms i bagageutrymmet när baksätesryggen är uppfälld får vi inte heller reda på, däremot hur mycket som ryms när den är nedfällt, nämligen 1 650 liter. Det kan jämföras med BMW X6 som i detta läge rymmer 1 525 liter.
Tre olika motoralternativ finns till Mercedes GLE Coupé vid premiären, fler tillkommer efterhand. En drivs med diesel och två drivs med bensin. Det intressanta med motoralternativen är att vi för första gången får se Mercedes nya modellbeteckningsstrategi där akronymer och namn så som CDI och BlueTEC är bortplockade, samt att vi för första gången får ta del av en AMG sport-modellversion som ska eliminera den yta som tidigare funnits mellan vanliga versionerna och AMG-versionerna. AMG sport är med andra ord Mercedes motsvarighet till BMW:s M Performance. Inte värsting men snäppet under. Mercedes kallar det sport i kombination med komfort.
Motoralternativ vid premiären
GLE 350 d 4Matic. Diesel, V6, 258 hk, 620 Nm.
GLE 400 4Matic. Bensin, V6, 333 hk, 480 Nm.
GLE 450 AMG 4Matic. Bensin, V6, 367 hk, 520 Nm.
Dieselmaskinen betecknas GLE 350 d 4Matic och utgörs av en direktinsprutad V6-motor på 3,0 liter med turbomatning. Den ger 258 hästkrafter vid 3 600 r/min och 620 newtonmeter mellan 1 600 och 2 400 r/min.
Instegsbensinaren heter GLE 400 4Matic och har en direktinsprutad V6-motor på 3,0 liter som laddas med hjälp av ett turboaggregat. 333 hästkrafter plockas ur denna vid 5 500 r/min och 480 newtonmeter ligger maxvridet på och som finns tillgänglig mellan 1 400 och 4 000 r/min.
Det andra bensinalternativet är alltså den som är AMG sport-versionen. GLE 450 AMG 4Matic heter den och precis som det andra bensinalternativet är det en 3,0-liters direktinsprutad V6-maskin som står för kraften. Men här är den biturboladdad vilket ger 367 hästkrafter vid 5 500 r/min och 520 newtonmeter mellan 1 400 och 4 000 r/min.
Alla tre motoralternativ är Euro 6-certifierade (ett måste sedan 1 september i år för att en ny bilmodell ska bli typgodkänd) och kopplade till Mercedes nya niostegade automatlåda 9G-Tronic.
Som vi ser på modellbeteckningarna är alla dessutom fyrhjulsdrivna, 4Matic på Mercedes-språk. Medan dieselversionen och det svagare bensinalternativet har 50 procent drivning fram och 50 procent drivning bak är GLE 450 AMG 4Matic lite sportigare konfigurerad. 40 procent av drivningen ligger över framhjulen medan 60 procent når bakhjulen.
Mercedes uppger inga prestanda- eller förbrukningssiffror i dag, inte ens några estimerade vilket de ibland gör.
En riktigt hårig Mercedes GLE 63 AMG Coupé kommer så småningom. Då med en 5,5 liter stor V8 med dubbelturbo som lär ge minst 550 hästkrafter för att kunna ha en chans att sätta klorna i nya BMW X6 M som med sin V8 klämmer ur sig 575 hästkrafter och gör 0-100 km/h på 4,2 sekunder.
20-tumshjul är standard på dieseln och instegsbensinaren medan 21-tummare är standard på AMG sport-versionen. Den har rejält breda bakdäck, 315 millimeter.
För den som vill fylla ut hjulhusen än mer finns 22-tumshjul som tillval.
GLE Coupé har precis som många andra Mercedes-modeller i de högre prisklasserna en lång rad av tillvalsutrustning. Bland annat finns luftfjädring, AMG Line-paket för tuffare utseende och en lång rad av säkerhetstekniska hjälpsystem, både passiva och aktiva.
Vad GLE Coupé kommer att kosta vet vi inte, men BMW X6 börjar på 643 000 kronor (xDrive30d som är en direkt motsvarighet till GLE 350 d 4Matic, båda har sex cylindrar och 258 hästkrafter). Någonstans i den regionen måste Mercedes lägga sig.
Premiär är det på den stora bilsalongen i Detroit i januari 2015.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se