Mercedes GLE officiell – bilder och fakta
Mercedes visar uppdaterade Mercedes M-klass – får ny fräsch design, hybriddrivlina och byter namn till GLE.
Mercedes GLE kommer att ha världspremiär på bilsalongen i New York nästa vecka, men redan nu får vi alla uppgifter.
I mitten av december visade Mercedes upp coupésuven, och BMW X6 konkurrenten, GLE Coupé. Uppdaterade Mercedes GLE, som tidigare gick under namnet M-klass, är den konventionella versionen för den som prioriterar praktiskt nyttjande framför designtrender.
Likt övriga Mercedes-modeller har även GLE formgivits med mjukare linjer, även om förändringarna inte är så omfattande då det till skillnad från exempelvis C-klass rör sig om ett ansiktslyft snarare än en ny version.
Inredningen är i stort sett oförändrad så när som på den treekrade ratten, stora 7-tums infotainmentskärmen och diverse nya färgkombinationer.
Under huven erbjuds en rad motoralternativ, svagast är fyrcylindriga dieselmotorn på 2,1 liter som levererar 204 hästkrafter och 480 newtonmeter. Större dieselsexan på 3,0 liter ger 258 hästkrafter och 620 newtonmeter.
På bensinsidan erbjuds en V6 eller V8, båda med dubbelturbo, som levererar 333 hästkrafter och 480 newtonmeter respektive 435 hästar och 700 newtonmeter.
Likt coupéversionen erbjuds även GLE i AMG-kostym, något som innebär en dubbelturbomatad 5,5-liters V8 som ger 557 hästkrafter och 700 newtonmeter. 0-100 km/h avklaras på 4,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Önskas ännu mer kraft finns även GLE 63 AMG S som har samma motor men med något högre effekt, 585 hästkrafter och 760 newtonmeter. 0-100 km/h-tiden kortas då med 0,1 sekund, toppfarten är densamma.
Största nyheten är dock GLE 500 e 4Matic plug-in hybrid som med en 3,0-liters V6:a och elmotor levererar 442 hästkrafter och 650 newtonmeter. Enligt Mercedes ligger snittförbrukningen på 0,33 liter per mil och ska klara av en räckvidd på 30 kilometer med enbart eldrift i hastigheter upp till 130 km/h.
När Mercedes GLE kommer till Sverige eller vad den kommer att kosta är ännu inte fastställt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se