Nya Mercedes GLE officiell
Efter spionbilder, skisser och blinkande animationer – nu är Mercedes GLE officiell. Avtäckningen ser i Paris men redan nu finns en hel del bilder och lite information.
När teaserbilder och skisser på nya Mercedes GLE i dagarna började ploppa upp i Mercedes twitterflöde tänkte vi att det var ett sätt att hålla igång intresset för modellen inför den väntade avtäckningen under höstens bilsalong i Paris. I dag blev den officiell.
Redan spionbilderna som vi visat här tidigare avslöjade att nya GLE skulle få en mjukare framtoning. Mer anonym menade vi då men med maskering borta kanske ”mer elegant” är en bättre beskrivning. Grunddesignen från den utgående modellen (ja, ända bak till urmodellen M-klass från 1998 rent av) känns igen men här är den mer slimmad. Se bara på LED-strålkastarna, karossidorna, C-stolparna, baklamporna och bakluckan.
Faktum är att bilen inte bara är slimmad för ögat. Cd-värdet är nu 0,29 mot föregångarens 0,32, bland annat tack vare bättre luftflöden i fronten, under bilen, runt backspeglar, hjulhus och D-stolpar.
I millimeter mäter nya GLE 2 995 mellan hjulaxlarna vilket är 80 mer än hos föregångaren. Utrymme som främst ska märkas för baksätespassagerarna som även får 33 millimeter mer takhöjd.
Inne i nya GLE hittar vi såklart det nya infotainmentsystemet MBUX som först visades upp under CES-mässan i Las Vegas i januari. Två 12,3-tumsskärmar dominerar miljön som vi annars känner igen från senare Mercedesmodeller med undantag för de uppradade fläktutblåsen som här har en fyrkantig och helt ny design.
GLE kommer med en helt ny serie av motorer och som laddhybrid. Nu presenteras dock bara GLE 450 4Matic med en ny rak sexcylindrig bensinare med assistans av 48-voltsteknik på 367 hästkrafter och 500 newtonmeter. EQ Boost-systemet ger upp till 22 hästar och 250 newtonmeter extra. Bilen presenteras även med fyrhjulsdrift (4Matic) och en niostegad automatlåda (9G-Tronic).
Det 48-voltassisterade fjädringssystemet E-Active Body Control kommer att finnas som tillbehör till GLE-bilar med större motorer. Systemet ska var det första på marknaden där fjädring och dämpning kan kontrolleras individuellt på alla fyra hjul.Hos GLE finns också det köassisterande systemet Active Tailback Assist och Turn-off function, ett autobromssystem som assisterar även när bilen svänger.Mer får vi veta när GLE gör publik debut under Parissalongen som hålls öppen mellan 4 och 14 oktober. Bilen rullar in hos de amerikanska och europeiska bilhandlarna i början av 2019, kineserna får vänta till våren. GLE kommer att byggas i Tuscaloosa, Alabama.
https://youtu.be/7e7BzKD194o
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se