Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100610-ml 63 amg
100610-ml 63 amg
100610-ml 63 amg
100610-ml 63 amg

Mercedes ML 63 AMG får nytt nylle

BMW X5 M och Porsche Cayenne Turbo har uppmärksammats mycket den senaste tiden. För mycket enligt Mercedes som nu vill dra blickarna till deras värsting-suv ML 63 AMG.

Mercedes ML 63 AMG , Stuttgarts värsta i suv-genren, genomgår nu en lättare ansiktslyftning för att hänga med konkurrensen i ytterligare några år.

Men det handlar inte om några tyngre förändringar utan de är ganska modesta med ny bulligare huv, mörka insatser i strålkastarna, nedtonade bakljus med mycket lysdioder samt blankpolerade hasplåtar i krom. Övrigt är sig likt, inklusive fälgarna som mäter 20 tum på höjden men som finns i 21-tumsutförande som tillval. Interiört känner man igen sig från tidigare med mycket läder blandat med alcantara (även på instrumentbrädan som tillval) och AMG-sportstolar som greppar ordentligt runt de åkandes lekamen.

Under huven har det inte hänt något utan det är fortfarande den numera klassiska V8-motorn på 6,2 liter (som vunnit flera utmärkelser) som de flesta AMG-bilar (och några andra) är försedda med. Den pumpar ur sig mäktiga 510 hästkrafter och 630 newtonmeter vilket tillsammans med den sjustegade 7G-Tronic-lådan skickar suven från stillastående till 100 km/h på 5,0 sekunder, samma tid som tidigare. Toppfarten är spärrad till 250 km/h.

Uppdaterade ML 63 AMG bjuder som vanligt på AMG-sportfjädring – vilket i det här fallet betyder luftfjädring – fyrhjulsdrift (40/60 fram/bak) samt  rejäla ventilerade, hålborrade bromsskivor som tål tuffa tag. Däcken mäter 295 millimeter på bredden.

Bilen går att beställa nu och leveranserna påbörjas i juli. Priset är detsamma som tidigare, nämligen från 1 032 000 kronor.

Test och provkörningar