Mercedes S 500 Plug-in Hybrid - tre snabba från provkörningen
Miljövänlig lyxkomfort står på schemat när Erik Wedberg är i Köpenhamn över dagen. Men hur miljövänlig är egentligen laddhybridversionen av Mercedes S-klass?
Hej Erik, hur är Köpenhamn?
– Till bredden fyllt av cyklister, och just i dag av stora Mercedes-bilar. Det är ju därför jag är här, för att köra nya Mercedes S 500 Plug-in Hybrid.
Och vad tycker du om den?
– Precis som de andra versionerna av S-klass är den makalöst tyst, bekväm, lyxig och teknikspäckad. Jag tror inte att någon skulle tacka nej till att bo i en S-klass en vecka eller två. Den är visserligen snålare än en vanlig S 500 men det vore fel att säga att den är snål, hittills har jag inte kunnat köra snålare än 0,81 l/mil. Det är inte så konstigt eftersom S-klassen är stor och tung, främst drivs av en V6-motor och har ett ganska litet batteripaket. Räckvidden vid körning på el är inte mer än 33 kilometer, officiellt.
Blir den dyr?
– Ja, men inte dyrare än en vanlig S 500. Priset är faktiskt exakt detsamma, laddhybridversionen går endast att få i den långa versionen, inte med fyrhjulsdrift och inte med Magic Body Control och grundpriset är 1 071 000 kronor. Närmast jämförbara konkurrent, Porsche Panamera S E-Hybrid, kostar från 1 085 000 kronor.
Hela provkörningen av Mercedes S 500 Plug-in Hybrid kan du läsa i kommande nummer av Teknikens Värld.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se