Mercedes S 63 AMG Coupé officiell – och ruskigt snabb
Att det skulle komma en AMG-version av nyligen presenterade S-klass Coupé var ingen vild gissning. Nu är den här och bjuder på 585 hästkrafter, 900 newtonmeter och 0-100 km/h på 3,9 sekunder.
Det är bara några veckor sedan Mercedes drog av skynket från S-klass Coupé på Genèvesalongen, modellen som ersätter tidigare CL. Då presenterades bilen som S 500 Coupé med 4,7 liter stor dubbelturbomatad V8 på 455 hästkrafter och 700 newtonmeter. En motor som är kraftfull nog – skulle man kunna tro.
Men när Mercedes nu presenterar ytterligare motoralternativ till S-klass Coupé är det inte de mindre maskinerna som vi väntar på. Mercedes drar på stort direkt och satsar på värstingversionen S 63 AMG Coupé som har en 5,5 liter stor V8 som levererar 585 hästkrafter vid 5500 r/min och 900 newtonmeter mellan 2250 och 3750 r/min. När den effektstinna maskinen, via den sjustegade dubbelkopplingslådan, sätter fart på bakhjulen går det undan. 0-100 km/h går på 4,3 sekunder. Snabbt så att räcker, eller? Nej, en fyrhjulsdriven 4Matic-version finns också (33 procent drivning fram, 67 procent bak) och den gör 0-100 km/h på supersportbilssnabba 3,9 sekunder. Siffrorna får anses vara än mer imponerande om vi tittar på tjänsten som är över två ton. Toppfarten är, oavsett antal drivande hjul, spärrad till 250 km/h.
1,01 alternativt 1,03 liter per mil vid blandad körning beroende på drivningen. Fyrhjulsdrift kostar några extra droppar per mil. Utsläppen anges till 237 samt 242 gram per kilometer. Start/stopp-system är standard.
Prestanda-, förbruknings- och utsläppssiffrorna är betydligt bättre än de som föregångaren CL 63 AMG presenterade. Prestandaökningen beror på att S 63 AMG Coupé har mer effekt och vrid än ”gamlingen”. 41 hästkrafter och 100 newtonmeter för att vara exakt. Dessutom är S 63 AMG Coupé 65 kilo lättare tack vare lättviktskomponenter. Exempelvis är stora delar av karossen i aluminium medan bromssystemet är utformat i kompositmaterial. Till och med batteriet, som är av litiumjontyp, är en lättviktshistoria.
Växellådan kan försättas i tre olika lägen: C som står för ”kontrollerad effektivitet”, S som står för Sport samt M som står för manuellt läge. Föraren kan även konfigurera sitt egna, personliga körprogram.
Sportavgassystemet har klaffar som i läget C för det mesta är stängda och därmed är ljudkulissen från motorn mer dämpad än om lägena S eller M används. Då öppnar klaffarna tidigare och V8-mullret kan bred ut sig till omgivningens stora förtjusning.
Det finns mängder med olika finesser och utrustningsdetaljer till S 63 AMG, bland annat luftfjädringen Airmatic med ADS Plus som är standard på den fyrhjulsdrivna versionen medan den bakhjulsdrivna har Magic Body Control som standard, det vill säga det system som läser av vägen i förväg för att kunna optimera stötdämpare och fjädring och som dessutom lutar bilen i kurvor, något som coupéversionen av S-klass är ensam med att ha.
19-tumshjul är standard men 20-tummare finns som tillval. Oavsett storlek är gummina lika breda både fram och bak. 255 millimeter fram, 285 bak. Profilen är något lägre för de större fälgarna.
Mercedes S 63 AMG Coupé har världspremiär på bilsalongen i New York i april. Samma månad som det är säljstart för den fyrhjulsdrivna varianten. Den bakhjulsdrivna har säljpremiär i juli. Marknadslansering och leverans är det först i september.
Några priser finns inte i dagsläget.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se