Mercedes S-klass bromsar in
Mercedes drar ned på takten i Sindelfingen-fabriken där S-klass byggs. Efterfrågan på direktörernas favoritdroska nummer ett har sjunkit så pass att fabriken måste gå ned på ett skift i väntan på nästa S-klass.
Försäljningen av Mercedes S-klass har börjat gå trögt och Mercedes tvingas nu anpassa produktionen till efterfrågan. Från och med november kommer produktionslinan i Sindelfingen-fabriken endast att köras med ett skift. Fabriken kommer inte att varsla några anställda eftersom de som nu blir överflödiga på S-klasslinan får ta några steg över till linan där C-klass byggs.
Försäljningen av S-klass har gått ned 27 procent i Europa under årets första åtta månader jämfört med samma period i fjol. Men det är inte bara S-klassen som går lite trögt för Mercedes just nu. I september gick moderföretaget Daimler ut och varnade för att Mercedes inte skulle nå sitt vinstmål. Mercedes har hittills haft det svårt att etablera sig på den växande kinesiskamarknaden, vilket Daimlers vd Dieter Zetsche har förklarat med en bristande säljorganisation. Mercedes försäljning i Kina ökade med endast 7 procent i september, medan Audi och BMW rusade med 21 respektive 59 procent.
Nästa generation S-klass lanseras nästa år och väntas förstås vara lika fullpackad med ny teknik som tidigare generationer S-klass. Det har bland annat talats om nya säkerhetssystemet 6D-Vision som skannar av hela omgivningen framför bilen i jakt på eventuella faror för såväl bilen själv som fotgängare och medtrafikanter. Magig Body Control skannar i sin tur av vägbanan och förbereder fjädringen för vilka ojämnheter som kommer. Eftersom Maybach skrotas kommer nya S-klassen att lanseras i ett superlyxigt Pullman-utförande.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se