Mercedes S-klass Coupé officiell – fakta, bilder och film
Säg adjö till Mercedes CL och välkomna i stället Mercedes S-klass Coupé som tar över. Nu är Stuttgarts nya lyxcoupé officiell och vi har alla fakta om dyrgripen.
Under ett års tid har vi sett spionbilder på den och i höstas fick vi se konceptbilen. Vi talar naturligtvis om Mercedes S-klass Coupé som tar vid där lyxcoupén CL kliver av. Att coupén från och med nu heter S-klass Coupé och inte CL beror på att Mercedes vill rensa upp och förenkla bland sina modellbeteckningar. CL var inget annat än en coupévariant av S-klass och därmed ska nya S-klassgenerationen W222 med två dörrar färre heta S-klass Coupé. Enkelt.
Dock är det inte första gången som S-klass Coupé heter just S-klass Coupé. Historien går ända tillbaka till 1952 då 300 S Coupé kom för att 1956 efterträdas 220 S Coupé generation W180. Därefter kom generationerna W111 och W112 som var populära under 1960- och 1970-talen. På 1980-talet kom coupéversionerna att kallas för SEC, för att under generation C140 (mellan 1992 och 1998) först gå under beteckningen SEC, därefter S-klass Coupé och till sist CL. De två efterföljande generationerna C215 och C216 hette endast CL. Men nu när det är generation C222 som gäller är det alltså delvis tillbaka till rötterna.
Mercedes S-klass Coupé är en bjässe till coupé. 502,7 centimeter mäter den från front till akter, alltså ett par centimeter kortare än konceptbilen från förra året och 8,9 centimeter kortare än vanliga S-klass (ej långversionen). På bredden mäter den 189,9 centimeter och på höjden 141,1 centimeter. Axelavståndet är 294,5 centimeter. Det är exakt nio centimeter kortare än hos vanliga S-klass och 22 centimeter kortare än långversionen av S-klass.
Rent formmässigt strålar S-klass igenom trots att linjerna spelar i en helt annan liga. Frontpartiet känns igen i stötfångarpaketet och strålkastarna, men grillen har, som sig bör på en Mercedes-coupé, den stora stjärnan. Vanliga S-klass har den mindre sportiga men kanske mer eleganta ribbgrillen.
Huven har tuffats till med två nya längsgående veck. Sidorna med sina konkava och konvexa ytor är väldigt lika och de båda svagt böjda horisontella vecken löper på samma vis som hos sedanen.
Aktern är däremot helt annorlunda. Här sluttar bakluckan för att förlänga coupélinjen mot bakstammen. Bakpartiet med sina bakljus andas en hel del SLS AMG, åtminstone om man betraktar bilen snett bakifrån. Rakt bakifrån är det ett spikrakt vågrätt linjespel som dominerar i tre nivåer – stötfångarens nedre och övre del samt kromlisten ovanför bakljusen.
Interiört skiljer sig S-klass Coupé från vanliga S-klass. Där finns så klart en stor portion likheter, speciellt på detaljnivå. Men instrumentbrädans utformning skiljer sig en hel del, så även dörrsidornas.
Som förare eller passagerare i S-klass Coupé förfogar man över det stora glastaket Magic Sky Control. Med sin yta på 1,32 kvadratmeter är det 150 procent större än föregångarens glastak och täcker därmed mer än två tredjedelar av takytan. Med en knapptryckning ändras glastaket från att vara i princip ogenomträngligt för ljus (mindre än en procent kommer igenom) till att låta ljuset flöda in upp till 100 procent.
S-klass Coupé är precis som sitt sedansyskon fullproppat av det senaste i teknikväg. Bara för att nämna ett exempel av väldigt många väljer vi Magic Body Control som Mercedes kallar för ”världens första stötdämpning med ögon” och som lanserades med nya S-klass förra våren. Systemet skannar av vägen framför bilen och ställer in stötdämpning och fjädring i förväg för att komforten konstant ska ligga på topp utan att överraskas av plötsliga ojämnheter eller dylikt. Men i S-klass Coupé har Mercedes tagit systemet ett steg längre. I S-klass Coupé kan systemet nämligen luta bilen genom kurvtagningen på ungefär samma sätt som en motorcyklist, eller varför inte ett X2000-tåg (även om just X2000-tågens system väldigt ofta är sönder) som lutar i kurvorna.
Vid världspremiären på bilsalongen i Genève i början av mars är det ett motoralternativ som erbjuds. S 500 Coupé heter modellversionen och bjuder på en biturbo-V8 på 4,7 liter som levererar 455 hästkrafter och 700 newtonmeter. Vid marknadslanseringen under andra halvan av 2014 kan det eventuellt finns ytterligare motoralternativ att välja mellan. Om S 63 AMG Coupé finns tillgänglig redan då låter osannolikt, men inte omöjligt. Då blir det åka av med biturbo-V8 på 5,5 liter, 593 hästkrafter och 900 newtonmeter.
Vilket betyg sätter du på Mercedes S-klass Coupé? Berätta med en kommentar nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se