Mercedes skrotar motorer
Satsningen på elbilar kostar pengar. För att ha råd med fler eldrivna modeller planerar Mercedes att sluta bygga manuella växellådor och kraftigt reducera antalet motoralternativ.
Kostnaderna för produktionen ska minska med 20 procent fram till 2025 jämfört med nivåerna förra året.
Färre varianter på modeller och framför allt betydligt förre drivlinor med förbränningsmotorer och växellådor. Det är Mercedes recept för att minska produktionskostnaden med en femtedel under de kommande fem åren.
Mercedes planerar att, som vi rapporterade om i förra veckan, helt sluta med manuella växellådor och i stället skjuta över resurser till satsningen på elbilar. Antalet olika plattformar kommer att minska och med dem även antalet olika förbränningsmotorer. Jämfört med de alternativ som finns i dag ska Mercedes minska utbudet med 40 procent till 2025 och 70 procent till 2030.
Skiftet från manuella växellådor till automatlådor sker successivt från och med nu och fram till 2030. Mercedes kommer bara att erbjuda manuella växellådor till A-klass, B-klass och nuvarande C-klass. Men när C-klass ska förnyas nästa år väntas de manuella lådorna försvinna helt. Mercedes har dessutom uttalat att de generellt ska lägga mindre fokus på kompakta bilar.
Minskningen av produktionen av manuella växellådor har redan minskat och låg förra året på 300 000 enheter, jämfört med 500 000 för fyra år sedan. Under samma period ökade antalet automatlådor från 1,41 miljoner till 1,56 miljoner. Dubbelkopplingslådorna gick från 457 000 till 680 000.
I år är andelen manuella växellådor i Mercedes-bilar så låg som 5,7 procent.
Elektrifieringen av drivlinorna är en förklaring till minskningen men också att kunderna inte längre efterfrågan manuella lådor.
Besparingen görs för att Mercedes ska ha råd att ställa om till fler elbilar och hybrider, vilket i sin tur är ett måste för att klara EU:s allt tuffare utsläppskrav. Internt beskrivs besparingsarbetet och omställningen till elbilar som ”brutalt”.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se