Mercedes SLS AMG Black Series – stenhård
Hårdare än så här blir det inte. Mercedes SLS AMG har Black Series-behandlats, med andra ord sänkt vikt och mer effekt samt en massa annat som gör SLS AMG till en stenhård supersportbil.
För tre år sedan hamnade måsvingen på tapeten igen när Mercedes presenterade SLS AMG, en modern tolkning av klassikernas klassiker – 300 SL.
För ett halvår sedan kom SLS AMG GT som pumpade upp effekten från 571 till 591 hästkrafter, fortfarande plockade ur AMG-V8:an på 6,2 liter. Den bilen blir nu bara en parentes i historien då den alla gått och väntat på nu är här, nämligen Mercedes SLS AMG Black Series.
Du som vet vad Black Series innebär vet att det är det hårdaste av det hårda inom Mercedes olika modellserier. I fallet med SLS AMG har man skruvat upp V8-maskinens muskler till 631 hästkrafter, det vill säga 40 fler än i GT-versionen. Maxvridet är 634 newtonmeter, en sänkning med 14 enheter jämfört med tidigare. Maxeffekten nås vid 7400 r/min vilket innebär att Mercedes har varit tvungna att flytta fram varvtalsstoppet till 8000 r/min (tidigare 7200 r/min).
För att uppnå effekthöjningen har man tryckt dit större insugningsrör, nya kamaxlar, förbättrade ventillyftare, kraftigare vevstakar, lättare lagring och omgjort oljesystem. Det mesta är hämtat från tävlingsbilen SLS AMG GT3.
Växellådan är sexstegad och dubbelkopplad. Den är förbättrad för att skifta växlar snabbare än någonsin. Dessutom är den lägre placerad med tio millimeter för att ge bilen lägre tyngdpunkt.
Men mer effekt är inte allt när det gäller Black Series. Delar av chassi och kaross har fått mer kolfiber och titan. Dyra grejor men det gör mycket för vikten. Totalt har tjänstevikten bantats med 70 kilo jämfört med vanliga SLS AMG som har en tjänstevikt på 1550 kilo (1695 kilo officiell tjänstevikt i Sverige).
Dessutom har SLS AMG begåvats med bättre aerodynamiska detaljer så som ny frontspoiler, winglets, nya grov diffusor och stor, fast bakvinge, allt i kolfiber för både utseendets och viktens skull. Avgassystemet som kröner diffusorn längst bak är nytt och är inte bara för utseendets skull. Det är 13 kilo lättare tack vare titan i stället för stål samtidigt som det ger lägre baktryck från motorn och ett härligare ljud (som om inte SLS AMG redan låter ljuvligt som standard).
Annat nytt är att den mekaniska diffbromsen som numera är elektroniskt styrd, samt antisladdsystem som är modifierat för att kunna hantera extra påfrestningar utan att förstöra nöjet. Fram är spårvidden utökad med 20 millimeter, bak med 24. Fälgarna fram mäter 19 tum, där bak sitter 20-tummare. Bromsarna är keramiska doningar – som standard.
Hur snabb är då Mercedes SLS AMG Black Series? Inte så värst mycket snabbare faktiskt, till och med lite långsammare också. 0-100 km/h går på 3,6 sekunder. Det är 0,1 sekunder snabbare än SLS AMG GT och 0,2 sekunder än vanliga SLS AMG. Toppfarten är 315 km/h vilket är några få kilometer långsammare än både GT-versionen och standard-SLS.
I juni nästa år är det säljstart för Mercedes SLS AMG GT. Prislapp? Finns ingen officiell ännu men räkna med närmare 2,5 miljoner kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se