090910-merca-sls-amg

Mercedes SLS AMG – måsvingen är tillbaka

Knappt en vecka innan det stora jippot i Frankfurt drar igång avslöjas en av de största nyheterna på mässan. Mercedes återupplivar sin gamla måsvingetradition med nya SLS AMG som förutom den extrema dörrlösningen även bjuder på extrem prestanda.

Det är förmodligen inget sammanträffande att de första uppgifterna och bilderna rörande Mercedes SLS AMG spreds samtidigt som McLaren drog täcket av sin MP4-12C. De båda biltillverkarna har som bekant ett förflutet tillsammans och de båda nya bilarna är de första som lanseras efter att samarbetet tog slut. Att låta McLaren stå ensamt i rampljuset med sin nya modell var naturligtvis inte ett alternativ för Mercedes, bättre då att släppa lite bilder på den egna bilen och sno åt sig av uppmärksamheten.

Bevisligen fungerar Mercedes strategi för det går ju inte riktigt att slita blicken från bilderna. Bilen på bilderna är en stilren blandning av klassiska kännetecken från 300 SL med moderna linjer. Den stora stjärnan på den ensamma horisontella ribban i grillen är densamma och proportionerna med den långa motorhuven och den korta baken känns igen från originalet. Det är med andra ord inte bara de så kallade måsvingedörrarna som ger historiska vibbar.

Under den dansbanestora motorhuven har en 6,3-liters V8-motor gott om plats att sträcka ut sig. Motorn sitter så långt bak att bilen klassas som mittmotoriserad och om det är det goda utrymmet som är orsaken är oklart men motorn förmår i alla fall att leverera 571 hästkrafter och 650 Nm i vridmoment. Kraften kommer dock på bekostnad av bränslekontot. Den preliminära förbrukningen anges till 1,32 liter per mil. En dubbelkopplingslåda i sju steg skickar kraften till bakhjulen.

Vikten hålls nere tack vare SLS den avancerade aluminiumkonstruktionen som även ska ligga till grund för nästa generation SL-klass som kommer 2012. Det är en konstruktion som helt och hållet består av aluminium, bortsett från en förstärkande balk i vindruteramen. Mercedes vill ännu inte berätta hur mycket bilen väger men förhandsuppgifterna pekar mot cirka 1 600 kilo. Den låga vikten och den stora motorn får bilen att sprinta från 0-100 km/h på 3,8 sekunder och nå en toppfart på 317 km/h. Kolfiberkeramiska bromsar i dimensionen 390 mm framtill och 360 mm baktill ska få stopp på färden.

Mercedes uppges har jobbat hårt för att få fram den optimala viktfördelningen 47 procent fram och 53 procent bak. Motorn sitter lågt, tack vare torrsumpssmörjning, och lång bak. Det gör även de två stolarna som ska rymma de åkande. Baksätespassagerare är inte att tänka på. Interiören domineras av den extremt breda mittkonsolen och läder, aluminium och kolfiber i massor.

Om några dagar får vi veta mer om den nya måsvingen. Fram till dess håller vi till godo med de många bilderna.

https://youtu.be/eAt4_aOooT8?height=347&width=575

Läs mer