Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Mercedes SLS AMG RoadsterMercedes SLS AMG RoadsterMercedes SLS AMG Roadster
Mercedes SLS AMG Roadster Foto: Hans Hedberg

Mercedes SLS AMG Roadster – direktrapport från provkörningen

Mercedes måsvinge SLS AMG har kapat vingarna och blivit en tvåsitsig roadster. Teknikens Världs Hans Hedberg har varit på klassisk racingmark och provkört den, nämligen i Monaco och i Knutstorp.

Mercedes SLS AMG Roadster, smakar den lika bra som namnet låter?

– Oh ja! Nästan ännu mer än vad man kan tänka sig eftersom man med taket nedfällt får höra 6,2-litersåttan på allvar. Den bluddrar som en fiskebåt på tomgång, morrar rivigt i mellanregistret och tjuter som en riktig sportbil när varvräknarnålen närmar sig rött.

 Du har kört den på på Ring Knutstorp. Fixade den banan som coupén?

– Utan minsta lilla tvekan. Karossen flexar minimalt tack vare extra krysstag bakom sittbrunnen. Den extra vikten på 40 kilo jämfört med coupémodellen är inte märkbar. Samma utsökta balans och närvaro. Att ratta på bana med nedfällt tak rekommenderas.

 Vad är prestandasiffrorna för en sådan här kärra?

– Samma som för coupémodellen faktiskt, trots sin extra vikt. 0-100 km/h på 3,8 sekunder och toppfart på 317 km/h. Takets prestanda är inte dålig den heller. Elva sekunder från uppfällt till nedfällt. Och det kan göras i hastigheter på upp till 50 km/h.

 Då måste det ha gått undan när du körde ned till Monaco, för du har väl kört den där också?

– Haha, jo jag har kört den i Monte Carlo, men tyvärr fick jag flyga ned.

 Hur gjorde sig SLS AMG Roadster i sällskap med andra lyx- och sportbilar utanför kasinot?

– Den passar mycket väl in. Än så länge är den ju ingen ”dussinbil” här.

 Och de kurviga vägarna med bra stigning?

– Underbara att ta sig an i den här bilen. I med dubbelkopplingslådan i lägena Sport eller Sport Plus och låt lådan göra jobbet åt dig. Ibland väljer man att använda paddlarna vid ratten, men det är inget måste. Komfortläget är mer lämpat för cruising nere i hamnen med alla lyxbåtar.

 Saknar du måsvingedörrarna på coupén?

– Både och. Med måsvingedörrarna kan man göra en spektakulär entré när du ska in och spela bort en miljon eller två på kasinot, i roadstern är det inte lika lätt. Dessutom är de konventionella dörrhandtagen på roadstern tråkiga jämfört med coupéns infällda historia.

 Om man nu väljer att inte spela bort en massa pengar på kasino utan i stället lägger dessa på en SLS AMG Roadster, hur mycket måste man då undvara?

 – 2,1 miljoner, hundratusen mer än för coupén. Men det är det värt för som förare, och inte bara förbipasserande, får du äntligen njuta till V8:ans toner. I Sverige räknar Mercedes med att sälja SLS AMG Roadster till ett 30-tal lyckliga själar.