Mercedes slutar med manuella växellådor
Som ett led i att kostnadseffektivisera produktionen kommer Mercedes att sluta erbjuda bilar med manuell växellåda.
Manuellt växlade bilar är en utdöende art. I USA har automatlådan haft överhanden under många årtionden och sett till hela världen är den automatiska växellådan i klar majoritet på nya bilar. Även i Sverige är det automatväxlade bilar som tilltalar mest. För fem år sedan inträffade det historiska när automatlådan för första gången var det populäraste transmissionsvalet hos svenskarna, och i dag är drygt var tredje såld bil manuellt växlad, ungefär samma andel som i världen totalt sett.
Nu står det klart att Mercedes, som bara har erbjudit automatlådor i USA sedan 2015, kommer att fasa ut den manuella växellådan helt och hållet. Det är Markus Schäfer, medlem i Daimlers styrelse med ansvar för forskning samt operativ chef för Mercedes personbilsdivision, som för motorjournalisten Greg Kable berättar att man ska ”eliminera den manuella lådan” som en del i ett kostnadsbesparingsinitiativ som även inkluderar en reducering i antal plattformar och en mycket kraftig reducering i antalet förbränningsmotorer (70 procent färre innan 2020-talets utgång).
Initiativet ska leda till 20 procent lägre kostnader runt år 2025.
https://twitter.com/GregKable/status/1313490701167071280?ref_src=twsrc%5Etfw
Uttalandet rimmar väl med Ola Källenius uttalande om att man ska fokusera mindre på kompaktbilar, det vill säga C-segmentet (A-klass och B-klass). Det är framför allt i detta storlekssegment (och i mindre) som manuella växellådor fortfarande erbjuds.
Även om många andra biltillverkare inte har gjort samma tydliga uttalande som Mercedes, via Markus Schäfer, står det klart att den manuella lådan försvinner allt mer. Se exempelvis på Volvo som erbjuder manuell växellåda till enbart XC40, då i de två instegsmodellerna T2 och T3.
Volkswagen har dock lovat att ha kvar den manuella växellådan så länge som det finns en efterfrågan. Men efterfrågan minskar för varje år så det är bara en tidsfråga innan Volkswagen, och andra bilmärken, kostnadseffektiviserar på samma sätt som Mercedes.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se