Mercedes stoppar försäljningen av E 350 d – avgasreningen ska förbättras
Tyska Mercedes kraftfulla diesel-V6-motor på 258 hästkrafter har stoppats i Tyskland. Den ska nämligen göras om för att släppa ut mindre kväveoxider.
Det är för stunden hektiskt för tyska biltillverkare med alla uppdateringar som ska genomföras för att få miljontals dieseldrivna bilmodeller att bli mindre hälsofarliga. Allt handlar dock inte enbart om uppdatering av mjukvara, den enklare men enligt många experter i princip menlösa vägen till en sänkning av utsläppen av kväveoxider. I vissa fall görs mekaniska förändringar, och det är just vad Mercedes uppges förbereda för att få bukt på utsläppen från den populära dieselmodellen E 350 d.
Mercedes har nu stoppat försäljningen av E 350 d i Tyskland, det vill säga dieselversionen med 3,0 liter stor V6-motor (OM642-motorn) på 258 hästkrafter och 620 newtonmeter. Anledningen till säljstoppet är, enligt brittiska Autocar, att märkets ingenjörer ska ersätta motorns nuvarande SCR-katalysator med en större variant. Med den nya SCR-katalysatorn, som har en större upptagningsyta, ska reduceringen av kväveoxider (NOx) kunna effektiviseras. Mängden AdBlue-vätska, som för reduceringsprocessen är en viktig ingrediens som tillförs strax innan SCR-systemet, behöver inte ökas. Nyckeln till NOx-reduceringen ska nämligen vara den större SCR-katalysatorn. Därmed menar Mercedes att E 350 d inte behöver en större AdBlue-tank. I dag är den på 24,5 liter medan GLE- och GLS-modellerna med motsvarande motor har AdBlue-tankar på 38,5 liter.
När Mercedes E 350 d kan tänkas vara tillbaka för försäljning finns det inga uppgifter om.
LÄS OCKSÅ: Så fungerar AdBlue – SCR-avgasrening med additiv
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se