Mercedes största bränslefuskaren i Europa
Skillnaden mellan laboratorieuppmätt och verklig förbrukning blir allt större visar färska undersökningar. Största boven i dramat är Mercedes, men även Volvo ligger risigt på det.
European Federation for Transport and Environment, ofta förkortat Transport & Environment eller T&E, fortsätter att granska Europas bilism och transportsektor, inte minst sedan dieselgateskandalen började nystas upp under hösten 2015.
T&E:s senaste publikation rör bränsleförbrukningen hos olika biltillverkares modeller och hur stora skillnaderna är mellan siffrorna som mäts upp i laboratoriet (den europeiska NEDC-körcykeln) och vad verkligheten uppvisar (riktig körning på väg). Deras årliga granskningar visar att skillnaden fortsätter att öka markant.
För tio år sedan, det vill säga 2006, skiljde det 14 procent mellan de förbrukningssiffror som biltillverkarna uppger och de förbrukningssiffror som verkliga körförhållanden bjuder på. Denna differens har därefter ökat år efter år och på senare år har den accelererat i allt snabbare takt. Under 2012 var skillnaden mellan laboratorieuppmätt och verklig förbrukning uppe i 28 procent och under 2015, den senaste siffran, var skillnaden hela 42 procent.
Utvecklingen är ett tydligt tecken på att biltillverkarna anpassar sig till de allt hårdare utsläppskraven – på skrivbordet, inte i verkligheten. Den är också ett tydligt tecken på att europeisk lagstiftning är på tok för vek och att inte bara biltillverkarna ska bära hundhuvudet, utan även politikerna.
Enligt T&E kostar biltillverkarnas fusk (moraliskt, dock inte enligt regelboken så som den är utformad) den genomsnittliga europeiska bilföraren över 5 000 kronor extra varje år i bränslekostnader, jämfört med vad det skulle ha kostat om biltillverkarnas förbrukningsuppgifter hade varit korrekta.
LÄS OCKSÅ: Så fuskar tillverkarna
Mercedes värsta boven
T&E beskriver Mercedes som den största bedragaren genom historien sett europeisk bränsleekonomi. Mercedes ligger nämligen hela 54 procent över sina egna redovisade förbrukningsuppgifter och värst av alla modeller är A-klass och E-klass som ligger 56 procent över angivna förbrukningssiffror. C-klass är inte mycket bättre den då den ligger 54 procent över de officiella siffrorna.
Konkurrenterna är bättre på det, men inte bra. Exempelvis ligger de tre klassledarna inom respektive segment – Volkswagen Golf, Volkswagen Passat och BMW 5-serie 44, 46 samt 52 procent över de officiella förbrukningssiffrorna.
Mercedes är faktiskt enda biltillverkaren som har en skillnad på 50 procent eller mer när redovisade och verkliga förbrukningssiffror jämförs.
Audi och Smart ligger också högt upp i ”fusklistan” med differenser på 49 procent. Volvo ligger strax därunder på en föga smickrande fjärdeplats.
Merparten är biltillverkarna ”ljuger” 40 procent eller mer. Undantagen är Renault, Opel, Skoda och framför allt Fiat. Den italienska biltillverkaren sticker ut i mängden genom att deras verkliga förbrukningssiffror ”bara” ligger 35 procent över de officiella.
LÄS OCKSÅ: Drar 40 % mer än Mercedes uppger
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se