Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Mercedes supersportbil får F1-motor – lanseras 2017

Nästa år är det dags, Mercedes ska då presentera en riktig supersportbil med mellan 1 000 och 1 500 hästkrafter som serveras med hjälp av den motor som sitter i dagens Formel 1-bil F1 W07 Hybrid.

Mercedes vill så klart inte låta Formel 1-stallet Red Bull få leka på gatorna ensamma med tanke på att de nyligen, tillsammans med Aston Martin, presenterade supersportbilen AM-RB 001. Därför ska den tyska biltillverkaren, för att belysa AMG:s 50-årsjubileum nästa år, presentera en egenutvecklad supersportbil under 2017. Det bekräftade en person inom F1-stallet Mercedes AMG Petronas för Evo Magazine under Belgiens Grand Prix den gångna helgen.

Medan Red Bull och Aston Martin förlitar sig på en V12-motor i sin skapelse tar Mercedes en helt annan, kanske mer spännande väg. Enligt uppgifterna från Mercedes F1-stall kommer motorn i supersportbilen att plockas från dagens F1-bil – Mercedes F1 W07 Hybrid – det vill säga V6-motorn PU106C Hybrid på 1,6 liter (som eventuellt borras upp till 2,0 liter). Den kommer att leverera 900 hästkrafter och tillsammans med ett KERS-liknande energiåtervinningssystem nås mellan 1 000 och 1 500 hästkrafter.

F1-motorn ska driva supersportbilens bakhjul medan två elektriska motorer på vardera 160 hästkrafter ska driva var sitt framhjul.

Mercedes Formel 1-bil för 2016, F1 W07 Hybrid, lånar ut sin motor till supersportbilen.Mercedes Formel 1-bil för 2016, F1 W07 Hybrid, lånar ut sin motor till supersportbilen.Mercedes Formel 1-bil för 2016, F1 W07 Hybrid, lånar ut sin motor till supersportbilen.
Mercedes Formel 1-bil för 2016, F1 W07 Hybrid, lånar ut sin motor till supersportbilen.

Utvecklingsmässigt ska bilens design näst intill vara klar, därefter kvarstår bland annat att få drivlinan anpassad för gatkörning – och det kan inte ses som en liten, snabbt överstökad detalj. En F1-motor är knappast anpassad för daglig körning och är inte heller speciellt uthållig. Dessutom kan den inte starta på egen hand utan måste startas med hjälp från en extern kraftkälla. Dessa bitar måste helt enkelt lösas.

Foto: Daimler AG

Mercedes supersportbil väntas väga mellan 1 000 och 1 300 kilo. Med effektsiffrorna som nämns ovan ser både Bugatti och Koenigsegg ut att kunna få möta sin överman. Det återstår dock att se.

Både Bugatti och Koenigsegg bygger dyra bilar, men plötsligt blir de billiga i jämförelsen med Mercedes supersportbil. Enligt uppgift kan priset landa på närmare 40 miljoner kronor.

På bilderna här ses Mercedes AMG Vision Gran Turismo som många av er förmodligen redan rattat i racingsimulatorspelet Gran Turismo. Hur mycket av formerna från den som hänger med till den verkliga supersportbilen vet vi inte.

Foto: Daimler AG