Mercedes T-klass officiell – en Renault Kangoo i ”finkläder”
Lite finare än kusinen Renault Kangoo och syskonet Citan Tourer – så kan man beskriva nya Mercedes T-klass som är det senaste tillskottet i Mercedes modellprogram.
Trodde du att MPV-bilen var död? Tänk om! Nu får det lilla segmentet tillskott i form av Mercedes T-klass som enligt tyskarna själva är en ”äkta premiumvan i litet format”. Mercedes nämner det förstås inte i sitt informationsmaterial, men T-klass är starkt tekniskt besläktad med Renault Kangoo. Mercedes har redan en version av Kangoo i sin Citan som finns både i skåpversion och som inredd personbil, då kallad Citan Tourer, men T-klass lanseras som en mer påkostad och välutrustad version av den senare.
T-klass är 450 centimeter lång, 186 centimeter bred och och 181 centimeter hög, vilket placerar den under V-klass storleksmässigt. En förlängd version av T-klass kommer framöver.
Utvändigt ser T-klass ut som en välutrustad Citan Tourer, med lite finare fälgar och annan utformning av frontspoilern och så är det även invändigt. T-klass har en sju tum stor pekskärm med Apple CarPlay och Android Auto som standard. Någon digital instrumentering framför ratten finns dock inte. Den som tittar noga kommer att upptäcka att Mercedes T-klass har exakt samma typ av klimatreglage som en mängd modeller från både Renault och Dacia.
T-klass kommer att säljas med fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer. T 160 och T 160 d är svagast med 102 respektive 95 hästkrafter och T 180 och T 180 d är lite starkare med 131 respektive 116 hästkrafter. Bensinmotorerna är på 1,3 liter medan dieselmotorerna är 1,5 liter stora. Alla får sexväxlad manuell låda som standard och alla utom den lilla bensinmotorn kan extrautrustas med sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
Det är nog många som väntar på den redan förannonserade elbilen EQT som kommer att baseras på T-klass och använda samma elektriska drivlina som elversionen av Renault Kangoo. Vi ska dock inte vänta oss ett lika futuristiskt utseende som på konceptbilen Concept EQT.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se