Mercedes uppges sluta med kombibilar 2030
Inget varar för evigt, inte ens Mercedes kombimodeller. Enligt tyska uppgifter inleds utfasningen av karossvarianten redan om tre år och om ytterligare fem år ska Stuttgart-kombin vara minne blott.
Sinnebilden för personbilsmärket Mercedes var under många år en dieseldriven kombi, eller T-modell som karossvarianten gärna kallas på Mercedes-språk (T:et står för Tourismus und Transport). En W123 i herrgårdsvagnsutförande, helt enkelt.
Men glöm den bild du nu målade upp i ditt huvud (eller om du tjuvkikade nedan). För även om Mercedes har tillverkat kombibilar sedan W123 år 1978 (Mercedes hade kombibilar även innan, men kombiversionen av W110-generationen tillverkades av ett annat företag i Belgien) är eran nu på väg att ebba ut.
Enligt tyska branschtidningen Automobilwoche, som vanligtvis är välinformerade, har Mercedes insett att framtiden för kombibilar är tuff, och det sägs främst bero på att bilköparna på de två stora marknaderna Kina och USA i princip är ointresserade av rymliga kombibilar. I dessa länder är det andra biltyper som går hem bäst, bland annat sedaner och suvar.
Mercedes ska därmed fokusera på karossvarianter som har störst potential på ett globalt plan, och första kombin att stryka på foten blir CLA Shooting Brake som inte får förnyat förtroende efter 2025. Samtidigt försvinner A-klass Sedan samt B-klass ur modellprogrammet.
Sannolikt är det inte många som kommer att sörja CLA Shooting Brakes bortgång, däremot blir det många tårar när C-klass Kombi och E-klass Kombi kastar in handduken. Enligt de tyska uppgifterna är nuvarande C-klass i kombiutförande den sista av sitt slag, och i och med att den nyligen rullat ut på vägarna har den sex, sju, eventuellt åtta, år kvar i livet.
Nya E-klass dyker upp under 2023 både som sedan och kombi, men det blir sista svängen med sistnämnda. Enligt Automobilwoche finns inte kombimodellen med i Daimlers långsiktiga planering som tar vid med nästnästa generation E-klass cirka 2030.
Mercedes har inte bekräftat uppgifterna, men om det nu är så att Mercedes tänker sluta tillverka kombibilar så kan vi vara säkra på att de inte är ensamma om att tänka i samma banor. Det är lätt att tänka sig att närmaste konkurrenterna Audi och BMW också skönjar en kombilös framtid. Inte helt otroligt är det om Volvo också tänker sig själva som ett bilmärke utan kombibilar, även om färska uttalanden menar att Volvos sedan- och kombimodeller har en viss plats i utbudet också den närmaste framtiden. Över tre fjärdedelar av Volvos totala försäljning utgörs av suvar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se