Mercedes visar framtidens lastbil redan i dag
Med Future Truck 2025 visar Mercedes upp vad de tror är framtidens lastbil redan i dag. Förutom futuristiskt utseende är lastbilen fullproppad med teknik, bland annat för autonom körning.
Lastbilstillverkarna har det minst lika jäktigt som biltillverkarna när det kommer till att sänka miljöpåverkan och göra körningen säkrare. I Sverige har vi både Scania och Volvo som har kommit långt på båda områdena, i Tyskland finns exempelvis Volkswagen-ägda MAN och så klart Mercedes.
Om ett par dagar öppnar den stora mässan för kommersiella fordon i tyska Hannover och Mercedes passar därmed på att visa upp sin vision av hur en framtida lastbil ska se ut och fungera. Mercedes Future Truck 2025 visades upp redan i somras, då i maskerat utförande. Nu har de dragit av all maskering och visar godstransportören som Mercedes kallar ”lastbilen som ska revolutionera motorvägarna” med effektivare och säkrare godstransporter i kombination med bättre uppkoppling.
Lastbilens former är mjuka och flytande för att sänka luftmotståndet. Men det är inte den detaljen man främst slås av, det är i stället hela fronten med sina lysdioder. Konventionella strålkastare saknas och är ersatta med just lysdioder. Dessa LED-lampor finns även i hela ”grillen” och kan lysa upp i olika färger. De lyser i vitt när lastbilen först fram av föraren medan de lyser i blått när lastbilen är autonom, det vill säga kör själv. När lastbilen ändrar riktning övergår lysdiodernas färg till att lysa i pulserande orange, vilket är tänkt att uppmärksamma andra trafikanter.
I det autonoma körläget kan föraren vrida sin stol 45 grader in mot mitten av kupén och därmed få mer utrymme för sin lekamen. Stolen går att luta bakåt som en reclinerfåtölj och en läsplatta finns tillgänglig för att i lugn och ro ta del av lastbilens status och position eller för nöjesanvändning.
Det självkörande läget kallas Highway Pilot och liknas vid flygplanets autopilot. Även om det inte är nödvändigt för att lastbilen ska kunna köra själv så kan systemet också kommunicera med andra lastbilar och personbilar.
Mercedes Future Truck 2025 är fullsmetad med radarsensorer och kameror för att möjliggöra den autonoma biten. Highway Pilot-systemet assisteras av en sensor som sitter lågt i fronten. Denna skannar av framförvarande väg, dels på ett avstånd av 250 meter i 18-gradersvy och dels på ett avstånd av 70 meter i 130-gradersvy.Bakom vindrutan, framför instrumentbrädan, finns i dag vingelvarnarsystemets kamera av monotyp. I Future Truck 2025 är denna utbytt mot en stereokamera som håller uppsikt 100 meter framåt, i 45 grader horisontell vinkel och 27 grader vertikalt. Stereokameran håller uppsikt över hur många körfält vägen har, om vägen är körfältsseparerad eller inte, hur vägbanans yta är, om stillastående och rörande objekt finns i närheten, likaså fotgängare och mycket mer.Mercedes Future Truck 2025 har dessutom ha koll på exempelvis utryckningsfordon och kan styra undan för att lämna fri passage.Som vi kan se i filmen nedan har Mercedes redan byggt en fungerande prototyp av Future Truck 2025 som har testats i trafik på Autobahn (A14) utanför Magdeburg i östra delarna av Tyskland.
https://youtu.be/mRkOGU3Gz9YGilla på Facebook för fler videoklipp!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se