Mercedes Vision G-Code alstrar elektricitet med lacken
Mercedes visar upp en ny kompakt suv i Peking – Vision G-Code. Men det är inte biltypen i sig som är intressant. Tekniken är nämligen betydligt häftigare, inte minst färgen som karossen är lackerad med.
Med omkring 4,1 meter på längden, 1,9 meter på bredden och 1,5 meter på höjden är den betydligt kortare än GLA. Måtten tillhör Mercedes konceptbil Vision G-Code som visas upp vid biltillverkarens design- och utvecklingscenter i Peking. Denna kompakta suv, eller SUC (Sports Utility Coupé) som Mercedes kallar den, är utvecklad i Peking men med pekpinnar från Mercedes motsvarande center i tyska Sindelfingen.
Vision G-Code har en hybriddrivlina som består av en turboförsedd vätgasmotor som driver framhjulen och en elmotor som driver bakhjulen. Motorerna kan jobba var för sig eller gemensamt. I Hybrid eDrive-läget är det endast elmotorn som opererar, i Hybrid eco-läget jobbar motorerna tillsammans och ett artificiellt motorljud läggs på för att ”ge en dämpad och behaglig ljudbild”, samt i Hybrid sport-läget är det vätgasmotorn som står för framdriften medan elmotorn fungerar som en ”booster”.
Läckrast av allt på Vision G-Code är karossens färg. Inte för att den är vacker att titta på (vilket den också är, på sitt sätt), utan för att den alstrar elektricitet. Lacken, som Mercedes kallar ”multi-voltaic silver” (kan översättas till typ ”multigalvanisk silver”) förser nämligen bilen med ström. Den unika lacken gör bilens kaross till en enda stor solcell. Men det stannar inte där. Lacken fungerar även som en typ av vindkraftverk. Energi utvinns ur fartvinden, eller om bilen står stilla, av vanliga vindar i luften.
Vision G-Code är dessutom utrustad med ett fjädringssystem som Mercedes kallar ”Power on the move” (på svenska ungefär: kraft vid rörelse). Fjädrarna och stötdämparna alstrar via hydraulvätskan rörelseenergi på returvägen, energi som sedan via en kompakt generator omvandlas till elektrisk energi som bilen därefter kan dra nytta av.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se