Mercedes X-klass – tre snabba från provkörningen

Vi har skickat Marcus Nyberg till andra sidan jordklotet, närmare bestämt till Chile för att köra Mercedes pickup X-klass. Vi ser om den har vad som behövs för att matcha de bästa i klassen.

Av alla ställen i världen har Mercedes valt att förlägga provkörningen av deras nya pickup X-klass i Chile. Teknikens Världs Marcus Nyberg är lyckosten som är på plats. Vi slår honom en signal.

Snacka om att ha roligt på jobbet, hur har du det egentligen?

– Det är kort och gott fantastiskt. Vår i luften och fantastisk natur. Har även hunnit med att se en fotbollsmatch i chilenska ligan.

Mercedes X-klass 2018

Wow! Vilka lag?

– Universidad de Chile mot Palestino. Hemmalaget är regerande mästare. Det är dessutom Marcelo Salas gamla klubb. 2-1 blev det.

Salas, den gamle favoriten! Åter till bilen. Varför Chile av alla ställen?

– På plats här känns det självklart. Vägarna domineras av pickuper särskilt när man tar sig ut ur huvudstaden Santiago. Sydamerika är en väldigt viktig marknad för nya X-klass.

Mercedes X-klass 2018

Och hur är den att köra?

– Vi har hittills bara fått köra den, X 250 d med dieselfyra på 190 hästkrafter och 450 newtonmeter som tas in i Sverige, på landsväg vilket verkar lovande. Känns stabil på både asfalt och på grusväg. Har kört en del motorväg och på skogsbilväg med grovt grus. Tycker att ljudisoleringen gör sitt jobb väl, i varje fall på chilenska släta motorvägar.

– I morgon får den bekänna färg på riktigt då offroadkörningen tar vid.

Vi tackar Marcus för direktrapporten och väntar ivrigt på att få läsa resten i kommande nummer av Teknikens Värld. För svenska priser hänvisas du en av våra tidigare artiklar om X-klass.