MG TF rullar av bandet på nytt
MG TF har åter börjat rulla av fabriksbandet sedan produktionen återupptagits efter det 3,5 år långa stoppet. Numera heter bilen MG TF LE500 och de första bilarna ska levereras redan nästa månad.
På senare tid har turerna kring den omtyckta sportbilen MG TF varit många. I våras verkade det som att dess dagar på bilmarknaden var nära att ta slut för alltid. Bara ett par dagar senare kom beskedet att moderbolaget, kinesiska Nanjing Auto, planerade en nylansering i juli. Nu rapporteras det att Nanjing lever upp till sitt löfte då tillverkningen av MG TF har startat på nytt i engelska Longbridge, 3,5 år efter att fabriken stängdes. Den nya versionen av MG TF har fått tilläggsnamnet LE500.
Nya MG TF ser i princip exakt ut som den gjorde för drygt tre år sedan när MG Rover gick i konkurs. Men trots det är det mycket som har förändrats. Även om den slutgiltiga tillverkningen sker i engelska Longbridge kan MG TF inte längre kallas en engelsk bil. Kaross, chassi och drivlina tillverkas i Kina och skeppas sedan till Longbridge där delarna sätts ihop. Sedan MG Rover gått i konkurs köpte Nanjing rättigheterna och tillgångarna till det brittiska märket och flyttade produktionen till Kina. Dessutom har motorn och vissa detaljer finslipats. Precis som tidigare sitter en fyrcylindrig motor på 1,8 liter och 136 hästkrafter under huven. Det är också den enda motor som finns att tillgå.
Den lilla tvåsitsiga roadstern MG TF LE500 ska bara säljas i Storbritannien, till ett pris som startar på 200 000 kronor. 50 återförsäljare har redan valts ut i Storbritannien och inom ett eller två år ska bilen lanseras även i USA. I Storbritannien har MG TF:s återfödelse väckt en del uppmärksamhet. The Birmingham Post rapporterar att 70 procent av den första omgången på 500 bilar redan har bokats.
Framöver verkar det som att vi kan vänta oss mer från fabriken i Longbridge. Nanjing uppges arbeta på att ta fram tre nya MG-modeller, varav en är en helt ny TF som väntas komma 2010.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se