Mini Beachcomber Concept
Nästa år lanserar Mini en suv/crossover baserad på Clubman. Som ett litet smakprov på den visar den BMW-ägda biltillverkaren upp ytterligare ett koncept i crossoverstil på Detroitsalongen om en månad – Beachcomber Concept.
Det är mycket konceptbilar från Mini nu. På Frankfurtsalongen i september visade de upp Coupé Concept och Roadster Concept och på Detroitsalongen nästa månad ska de visa upp Beachcomber Concept som sägs följa i fotstegen av Mini Moke, en klassiker från 1960-talets första hälft som många har ett gott öga till.
Beachcomber Concept, som på svenska blir ”strandkammare”, är tänkt att ge alla nyfikna en försmak av vad som komma skall – nämligen den suv/crossover som Mini ämnar lansera hösten 2010. Den har bland annat gått under namnet Crossman och baseras på Mini Clubman.
Beachcomber Concept är en fyrsitsig bil enligt samma princip som Crossover Concept som visades på Parissalongen 2008. Även om de båda konceptbilarna skiljer sig åt en hel del, speciellt exteriört, delar de ändå en hel del finesser. En av dessa är den förlängda delen av mittkonsolen som löper mellan de fyra stolarna hela vägen bak till bagageutrymmet. På denna, som är försedd med en sorts räls, kan man fästa olika grejer, exempelvis mp3-spelare eller fruktfat för att kunna skjutas mellan sätesraderna. En gimmick som högst troligt inte når produktion på ett tag.
Konceptbilen Beachcomber mäter cirka fyra meter på längden vilket gör den till den största bilen från Mini. Clubman är 3,95 meter lång. Den riktiga produktionsbilen, den som vi refererar till ovan som Crossman, kommer alltså att mäta fyra meter på längden.
Något som starkt skiljer Beachcomber Concept åt från produktionsbilen är lösningen för sidodörrarna. Medan förstnämnda bjuder på rejäl åka öppet-känsla utan dörrar får produktionsbilen fyra vanliga dörrar, alla upphängda i framkant.
BMW nämner i pressmeddelandet att Beachcomber Concept driver på alla fyra hjul med hjälp av ett system som de kallar ALL4. Detta kommer att överföras till bilen som lanseras i Europa till hösten, men antagligen bara som tillval då den färdiga bilen väntas få framhjulsdrift som standard.
Rent utseendemässigt hoppas vi väl att produktionsbilen lånar stora drag från Beachcomber Concept och inte Crossover Concept från 2008 som såg betydligt tamare och intetsägande ut… Vad säger du?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se