Mini Clubvan – för finsnickaren
Mini firade midsommar med att presentera världens första kompakta premiumskåpbil –Mini Clubvan som har sin grund i snarlika Mini Clubman.
Att bygga kommersiella fordon på Mini började redan på 60-talet med Morris Mini Van, som lanserades ett drygt år efter att Alec Issigonis hundkoja hade världspremiär 1959. Morris Mini Van hade förlängd hjulbas med tio centimeter, dubbla bakdörrar och avskiljt lastutrymme.
Nu när ersättaren kommer dryga halvseklet senare har bilen vuxit med 80 millimeter jämfört med vanliga Mini. Jämför man med Clubman är yttermåtten däremot identiska, eftersom det är denna man valt som grund för Clubvan. Precis som syskonmodellen har Clubvan två dörrar bak, två fram och en lite mindre dörr vid sidan av för att underlätta lastning.
Baksäten har prioriterats bort vilket gett en tvåsitsig bil med ett 115 centimeter långt och 102 centimeter brett lastutrymme på 860 liter. Fönsterrutorna där bak får karossfärgad film från fabrik och tolvvoltsuttag finns, precis som sex lastöglor. Maxlast anges till 500 kilo.
Motorerna hämtas från Minis övriga modellutbud, vilket betyder instegsmodellen Mini One Clubvan med en 1,6 liter stor motor på 98 hästkrafter, Mini Cooper Clubvan med 122 hästkrafter och Mini Cooper D Clubvan med direktinsprutad dieselturbo på 112 hästkrafter. Båda bensinmotorerna drar 0,55 liter per mil medan dieseln nöjer sig med 0,39. En sexväxlad manuell låda kommer som standardutrustning men kan bytas bort mot en automatlåda med lika många växlar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se