Mini Cooper SD – premiär i vår
Många har väntat på en starkare dieselmotor i Mini-bilarna och nu är den här. Med beteckningen SD får Mini-bilarna en tvålitersdiesel med 143 hästkrafter och 305 newtonmeter men klarar trots det miljöbilsgränsen.
Precis som väntat lanserar Mini en ny dieselmotor som är den starkaste som någonsin har suttit i Mini-bilarna. De redan existerande dieselmotorerna i One D (90 hk) och Cooper D (112 hk) är förvisso snåla med en förbrukning på 0,38 respektive 0,39 l/mil men några fartmonster är de inte. Den som har velat ha mer kraft har hänvisats till den turbomatade bensinaren i Cooper S men då blir också förbrukningen en annan – 0,58 l/mil. När den nya dieselmotorn börjar säljas under våren kommer den att utgöra något av ett mellanting.
SD-beteckningen visar att den nya dieselmotorn inte är som de andra, den är lite mer ”S” som i Sportig. Grundkonstruktionen är densamma som i de mindre 1,6-litersdieslarna men cylindervolymen är 2,0 liter och hästkraftsantalet 143 vid 4 000 r/min. Det låter inte så mycket men den stora fördelen är vridmomentet som uppgår till hela 305 newtonmeter mellan 1 750 och 2 700 r/min. För att hålla förbrukningen nere kommer SD-bilarna att vara standardutrustade med system för bromskraftåtervinning, start/stopp-system och växlingsindikator.
De mindre dieselmotorerna klarar miljöbilsgränsen och det kommer även den större att göra. Mini Cooper SD ska inte dra mer än 0,43 l/mil och ska släppa ut 114 g/km. Mini Cooper SD Clubman blir inte lika snål, 0,44 l/mil och 115 g/km, men klarar ändå miljöbilsgränsen den också. Mini Cooper SD Cabrio vill ha ytterligare en centiliter per mil och släppa ut 118 g/km. Den enda som inte blir miljöbilsklassad är Mini Cooper SD Countryman som i framhjulsdrivet utförande drar 0,46 l/mil och släpper ut 122 g/km och med ALL4-systemet behöver 0,49 l/mil och släpper ut 130 g/km. Den snabbaste av dem alla, Mini Cooper SD, tar sig från 0 till 100 km/h på 8,1 sekunder och når en toppfart på 215 km/h.
Utseendemässigt kommer det att bli mycket svårt att skilja en Cooper SD från en Cooper S. Sportdieseln har ett luftintag i motorhuven, en större frontspoiler och takspoiler precis som Sportbensinaren. När SD-dieseln presenteras på Genèvesalongen i mars blir det även premiär för ett John Cooper Works tuningkit till alla de vanliga Mini-modellerna samt en ny specialversion av Clubman kallad Mini Clubman Hampton som får en egen färguppsättning och exklusiva material.
Läs mer
Test och provkörningar
• Mini
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se