Mini har heta dieselplaner
Nu ska de små Mini-bilarna få större dieselmotorer. Enligt nya uppgifter ska Mini utöka sitt dieselutbud med motorer från BMW. Bland annat ska motorn från 120d tryckas ned på tvären i Mini Cooper.
Brittisk-tyska Mini verkar ha fått mersmak för dieselmotorer. Än så länge finns det bara ett alternativ om man vill köra diesel-Mini. 110-hästarsdieseln som utvecklats i samarbete med PSA är visserligen ingen tråkig historia, men nästa år ser det ut som att Minis bilar kan förvandlas till riktigt håriga dieseljärn.
Enligt brittiska Autocar är det bestämt att BMW 120d ska dela med sig av sin motor till Mini-kusinerna. Minis ingenjörer uppges ha lyckat smed konststycket att klämma ned den fyrcylindriga dieseln på tvären i Minis motorrum. Till vardags sitter motorn som bekant på längden i BMW-bilarna. Autocars källa som har haft insyn i processen beskriver arbetet som ”tricksigt”. Mini har än så länge testat motorn tillsammans med en automatlåda, men lita på att produktionsbilarna får manuella lådor som standard. Stopp/start-system som standard är också det högst troligt.
Den första nya Mini-dieseln ska enligt uppgift bjuda på omkring 150 hästkrafter, vilket innebär att motorn trimmas ned en aning jämfört med i BMW 120d. Det ryktas även om att Mini ska få låna den störredubbelturbodieseln i BMW 123d. Den skulle i så fall bilda grund för en helt ny dieseldriven JCW-Mini. De nya Mini-dieslarna ska enligt Autocar börja säljas inom tolv månader, premiären är schemalagd till nästa vårs bilsalong i Genève.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se