Mini Scooter E Concept gör Smart sällskap i Paris
Som av en händelse ska både Smart och Mini visa varsitt scooterkoncept i Paris. Nu tar vi en titt på Minis bidrag som ser misstänkt produktionsnära ut och innehåller flera Mini-typiska detaljer.
Nyligen visade Smart de första bilderna på sitt eldrivna scooterkoncept escooter. Nu är det de brittisktyska konkurrenterna Minis tur att visa sitt scooterkoncept som också ska premiärvisas på bilsalongen i Paris. Minis koncept är, precis som Smart escooter, en eldriven tvåhjuling med design hämtad från bilarna. Den största skillnaden är att Mini Scooter E Concept ser ut att vara betydligt närmare serieproduktion.
Mini vill dessvärre inte berätta något om tekniken mellan de två hjulen, det enda vi vet är att litiumjonbatterier driver en elmotor som är integrerad i bakhjulet. När kraften är slut plockar man fram en laddkabel som pluggar in sin scooter i vägguttaget. Mini skickar tre exemplar av Sccoter E Concept till Paris, alla i olika utföranden men alla inspirerade av Mini-bilarnas design. Ett koncept påminner om den eldrivna versionen av Mini, ett annat har den klassiska British Racing Green-kulören och det tredje är inspirerat av det tidiga 1960-talets Mod-kultur. När man granskar alla de tre tvåhjulingarna hittar man en mängd detaljer från Mini-bilarna. Titta bara på de ovala backspeglarna, lampornas utformning fram och bak, knapparna på styret och inte minst den stora, runda hastighetsmätaren.
Mini Scooter E riktas klart och tydligt mot en ung köpskara. Det avspeglas inte minst i handhavandet av scootern. Precis som Smart har Mini valt att integrera förarens smartphone. För att starta scootern stoppar man in sin telefon i mitten av hastighetsmätaren. Telefonen används för att visa information om fordonet, visa kartbilder via Google Maps och dessutom hålla koll på var andra Mini-scootrar finns i närheten. Tanken är att Mini-folket ska kunna ta kontakt med varandra och mötas för samåkning. Telefonen ska också kunna spela musik och skicka denna till hjälmen via bluetooth.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se