Minibussar livsfarliga vid frontalkrock – bland annat Lancia Voyager
Amerikanska IIHS kör vidare med sitt unika frontalkrocktest med liten överlappning. Testet har avslöjat många bilars veka konstruktioner, exempelvis minibussarnas som bara viker ihop sig.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Amerikanska krocksäkerhetsinstitutets frontalkrocktest i 64 km/h med 25 procents överlappning är oerhört intressant. Under många år har 40 procents överlappning varit standard och är så även i dag, bland annat hos Euro NCAP. Biltillverkarna har under åren lärt sig hur deras bilmodeller ska få bra betyg i frontalkrocktesten. Men när IIHS införde frontalkrock med liten överlappning togs många stora biltillverkare världen över på sängen, bland annat Audi, Lexus, Mercedes och Toyota medan Honda och Volvo redan från början visade att de har rejäla konstruktioner oavsett hur frontalkrocken ser ut.
IIHS testar alla möjliga sorters bilar och just minibussarna har visat sig vara extra farliga vid frontalkrock med liten överlappning.
I en nyligen släppt film, den du ser ovan, presenterar IIHS fyra olika minibussar. En får högsta betyg (bra), nämligen Honda Odyssey (krocktestades förra året). Toyota Sienna anses inte ha fullgott krockskydd vid den här typen av kollision och får därmed betyget acceptabelt. De två som fick sämsta möjliga betyg (dåligt) är Nissan Quest och Chrysler Town & Country.
Vad gäller Nissan Quest säger IIHS att den är en av de sämsta bilar de någonsin frontalkrocktestat med liten överlappning. Bilens struktur som ska skydda de åkande från krafterna vid en kollision är så vek att bilen viks in mer än en halvmeter där föraren sitter. IIHS beskriver strukturens kollaps med hur ett korthus faller ihop.
Förarstolen var de tvungna att klippa loss och med kofot fick de bända loss förarens ena fot. Föraren skulle sannolikt aldrig kunna gå igen.
Chrysler Town & Country är lika usel som Nissan Quest. IIHS påpekar att du inte skulle vilja befinna dig i en Chrysler Town & Country vid den här typen av kollision.
Chrysler Town & Country har en identisk syskonbil som heter Dodge (Grand) Caravan, men det mest intressanta för oss är att dessa båda modeller har ett europeiskt syskon i Lancia Voyager. Lancians konstruktions är identisk med de amerikanska modellernas, det är bara emblemet som skiljer sig.
Med andra ord är Voyager, den enda modell som Lancia säljer i Sverige, livsfarlig att färdas i när det smäller i fronten med liten överlappning. Däremot har den ett godkänt skydd vid frontalkrock med stor överlappning (40 procent).
I oktober sammanställde vi en lista över alla bilar som IIHS frontalkrocktestat med liten överlappning. Listan innehåller ett hundratal bilar och du kan se den här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se