Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Teknikens Värld vet!
2 AV 2
Foto: Ulianenko Dmitrii / Virrage Images / Shutterstock

Minskat antal stulna katalysatorer

Statistik visar att antalet katalysatorstölder i Sverige minskade under årets första halva. Det är glädjande nyheter efter fjolårets rekordmånga stölder. Dock återstår det att se om minskningen är en engångsföreteelse eller början på en ihållande trend.

Enligt Larmtjänst, svenska sakförsäkringsbolags branschorganisation med syfte att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet samt återfinna försäkrad egendom som har stulits, stals under de första sex månaderna av 2023, från 1 januari till och med 30 juni, 3 334 katalysatorer från bilar i Sverige. Det är en minskning med 13 procent jämfört med samma period under 2022. Framför allt var det under innevarande års andra kvartal som antalet stölder minskade då de var 28 procent färre än under samma kvartal året innan.
Enligt Larmtjänsts utredare Fredrik Lindstedt misstänks lägre råvarupriser vara en anledning till att det stjäls färre katalysatorer. Ädelmetallerna rodium och palladium, som finns i katalysatorer, har under flera år prismässigt legat väldigt högt men är i dag nere på samma låga nivå som under mitten av 2019. Exempelvis kostar rodium i dagsläget cirka 1 500 kronor per gram, en tredjedel av vad ädelmetallen kostade i början av 2023.

Antal stulna katalysatorer

Första halvåret per följande år.

 

2023 3 334

2022 3 817

2021 3 877

2020 1 099

 

Källa: Larmtjänst

Här har en katalysator försvunnit. Ett rakt och snabbt sågsnitt är nästan det enda som behövs.Här har en katalysator försvunnit. Ett rakt och snabbt sågsnitt är nästan det enda som behövs.Här har en katalysator försvunnit. Ett rakt och snabbt sågsnitt är nästan det enda som behövs.
Här har en katalysator försvunnit. Ett rakt och snabbt sågsnitt är nästan det enda som behövs. Foto: Rui Serra Maia / Shutterstock

Som vanligt är Toyota det bilmärke som är hårdast drabbat av katalysatorstölder och då framför allt modellen Prius av årsmodell 2004-2010. Näst mest drabbade märke är Volvo och då rör det sig framför allt av äldre modeller av årsmodell 1990-1999.
Tio i topp-listan nedan innehåller samma tio märken som fjolårets topplista. Några positionsbyten har gjorts (Volkswagen och Lexus, Renault och Mitsubishi samt Skoda och Opel).

Katalysatorstölder per märke

Antal stölder per märke under första halvåret 2023.

 

1. Toyota 1 589

2. Volvo 530

3. Volkswagen 257

4. Lexus 161

5. Renault 139

6. Mitsubishi 128

7. Honda 83

8. Skoda 78

9. Opel 54

10. Ford 47

 

Källa: Larmtjänst

Denna generation Toyota Prius (årsmodell 2004-2010) är värst drabbade modellen.Denna generation Toyota Prius (årsmodell 2004-2010) är värst drabbade modellen.Denna generation Toyota Prius (årsmodell 2004-2010) är värst drabbade modellen.
Denna generation Toyota Prius (årsmodell 2004-2010) är värst drabbade modellen. Foto: Toyota

Värst drabbade regionerna i landet är de tre storstadsregionerna. 884 av första halvårets stölder skedde i polisregion Stockholm, 834 i polisregion Syd och 709 i polisregion Väst . Sett till länsnivå toppar Stockholms län med 883 stölder följt av Skåne län med 679 och därefter Västra Götalands län med 643.

Skadekostnaderna för katalysatorstölderna under årets första halvår uppgår för försäkringsbolagen till 63 miljoner kronor. För hela fjolåret uppgick skadekostnaderna till knappt 146 miljoner kronor.