Mitsubishi GT-PHEV Concept - en framtida svensk storsäljare?
Mitsubishi har nått sin främsta framgång i Sverige med Outlander Plug In-Hybrid. I Mitsubishi-mått mätt är den en riktig storsäljare, och man har nu valt att fortsätta på samma spår. Idag visas nämligen Mitsubishi GT-PHEV Concept upp på bilsalongen i Paris - en exklusiv suv-coupé byggd med märkets nya designfilosofi.
GT-PHEV drivs av tre elmotorer, varav en fram och två bak, samt en bensinmotor. Elmotorerna bak är på 45 kilowatt (61 hk) och motorn fram är på det dubbla, det vill säga 90 kilowatt (122 hk). Bensinmotorn är på 2,5 liter. Kör man inte på enbart el kan man antingen köra i serie-hybriddrift, vilket innebär att bensinmotorn driver en generator som laddar batterierna som sedan i sin tur för bilen framåt, eller så kör man i parallell-hybriddrift, vilket innebär att bensinmotorn driver bilen.
På endast el kommer bilen 12 mil, men totalt kan den ta sig över 120 mil med fulladdade batterier och full tank. Enligt Mitsubishi kommer koldioxidutsläppen ligga på under 26 gram per kilometer. Jämfört med Outlander PHEV har man gjort en del förändringar för att minska utsläppen. Bilen har fått strukturella förändringar som gjort den lättare och gett den ett mindre luftmotstånd. Dessutom har GT-PHEV adaptiv fjädring som anpassar markfrigången efter hastigheten du färdas i.
Konceptet är utrustat med ett fyrhjulsdriftssystem kallat Super All Wheel Control som innebär att den kontrollerar varje hjul var för sig via flera olika system. Enligt Mitsubishi ska det innebära att bilen får bra stabilitet under acceleration, kurvtagning och inbromsning oavsett underlag.
Formspråket, som kallas ”Dynamic Shield”, bygger enligt Mitsubishi på att form ska följa funktion. Bland annat innebär det att sidospeglar saknas. Istället sitter där kameror, som sedan projicerar bilderna på monitorer på varsin sida av instrumentpanelen. I vindrutan sitter en display som visar hastighetsbegränsningen och GPS. Vi kan anta att modellen är en hyfsat bra indikation på hur nästa Outlander kommer att se ut, även om produktionsmodellen troligtvis skalas ner lite.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se