Mitsubishi Outlander PHEV facelift bjuder på många förbättringar
Nu är det dags för europeisk premiär för Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid i ansiktslyft utförande. Förutom nytt utseendet innebär uppdateringen även att drivlinan har justerats för ännu snålare gång.
Redan i våras, på bilsalongen i New York, visade japanska Mitsubishi upp den ansiktslyfta versionen av deras populära suv Outlander. När det nu vankas bilsalong i Frankfurt (startar 15 september) är det dags att presentera den uppdaterade versionen av Sveriges hetaste laddhybrid de senaste åren – Outlander Plug-in Hybrid, eller PHEV som den också kallas.
Den runda, nästan lite gulliga, Outlander som vi är bekanta med i dag har i och med ansiktslyftet tuffat till sig rejält. Helt ny, större front med mer krom och nya LED-strålkastare med fler lysdioder för varselljusfunktion.
Bakljusen har omarbetats ordentligt och är från och med modellår inte längre i klarglas utan röda. Det ger ett mer påkostat utseende.
Sist men inte minst har de de 18 tum höga fälgarna som erbjuds till Outlander har fått ny design, likaså har ratten – fyrekrad – gjorts om och material interiört ska vara mer omsorgsfullt utvalda.
Men det bästa av allt kanske inte är nya utseendet hos denna oerhört populära suv utan i stället följande två ting:
Mitsubishi har jobbat på att få Outlander PHEV facelift tystare. Ljudet från drivlina, däck och vindbrus ska vara väsentligen mycket lägre än tidigare.
De japanska ingenjörerna hos Mitsubishi har jobbat vidare med drivlinan som består av en bensinmotor på 121 hästkrafter och 190 newtonmeter samt två elmotorer på respektive 82 hästkrafter som vardera ger 137 (fram) och 195 newtonmeter (bak) i maxvrid.
Tidigare förbrukade Outlander 0,19 liter bensin per mil vid blandad körning enligt NEDC-körcykeln vilket motsvarade 44 gram koldioxid per kilometer. Ny siffra är 42 gram koldioxid per kilometer, alltså 0,18 liter per mil.
Sist men inte minst så har Mitsubishi även implementerat en V2H-funktionalitet (VH2 står för Vehicle to Home, eller på svenska: från fordon till hemmet). Det betyder att Outlander PHEV kan förse hemmet med elektricitet som finns lagrad i bilens batteri när den är stillastående.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se