Mitsuoka Galue S50 Limousine
Möt det nya flaggskeppet från den lilla japanska biltillverkaren Mitsuoka. Japanerna som har blivit världsberömda för att ha byggt en av bilhistoriens värsta formkatastrofer har gjort det igen – det vill säga tagit en fullt fungerande bil och tryckt på ett… egensinnigt skal.
De japanska karossbyggarna på Mitsuoka visar nu stolt upp sin senaste kreation – Galue S50 Limousine – en minst sagt imposant skapelse baserad på Infiniti M35. Men låt inte det något leksaksbilsliknande utseendet lura dig. Galue S50 Limousine är en rakt igenom verklig bil med en minst lika verklig prislapp. För att få förmånen att ratta denna Rolls-inspirerade skapelse får du slanta upp 100 000 dollar, knappt 800 000 kronor. Det kan tyckas dyrt med tanke på att en vanlig Infiniti M35 går loss på endast 345 000 kronor, men man får tänka på att man blir ägare till en av världens mest unika bilar, i alla fall utseendemässigt.
Vissa kanske blir avskräckta av att det är ett litet karosseri som står för tillverkningen av bilen. Dessa kan dock lugnas av att det döljer sig en ”riktig” bil under skalet. Mitsuokas affärsidé är nämligen att sätta nya karosser på andra tillverkares bilar. Tidigare alster är bland andra Toyota Corolla-baserade Galue 204, Galue Convertible byggd på Ford Mustang och sist och inte minst, men fulast, konceptbilen Orochi som baseras på Honda NSX. För att skapa en limousin av Infiniti M35 har Mitsuoka sträckt bilen 70 centimeter på längden, samtidigt som några centimetrar har tillkommit både på höjden och bredden. V6-motorn på 3,5 liter från Nissan sitter kvar under huven, dock har effekten höjts till 313 hästkrafter. Med en vikt på 1 780 kilo blir Galue S50 Limousine inte snabbast på gatan. Affärsmannen som har bråttom föredrar nog Mayabach 57 eller 62.
Utseendemässigt går det att hitta en mängd influenser från de gamla brittiska lyxlimousinerna, men faktiskt även en amerikan. Fronten är odiskutabelt inspirerad av Rolls-Royce, medan det baktill går att finna vissa paralleller till gamla tiders Cadillacs. Och om man kisar: Citroën C6.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se