Mopedbilar är krockfarliga – försäkringsbolag varnar
Antalet mopedbilar på våra vägar ökar kraftigt och med dem ökar även antalet allvarliga olyckor med just mopedbilar. Nu varnar försäkringsbolaget If för mopedbilarnas låga krocksäkerhet.
Med tanke på hur väldigt högt prissatta mopedbilar är (uppemot 200 000 kronor och ibland högre än så) tror förmodligen många att det följer med hög krocksäkerhet i priset. Så är det inte. Mopedbilar följer nämligen inte alls samma krav som personbilar vad gäller krockskyddet. Dessutom är mopedbilarna väldigt lätta i jämförelse med personbilar. Exempelvis väger lilla personbilen Smart Fortwo ungefär dubbelt så mycket som en mopedbil, och lilla citybilen Peugeot 108, som kostar närmare hälften av vad en del mopedbilar gör, väger ännu lite mer.
Mopedbilarna ökar – så även olyckorna
Trots ovan nämnda nackdelar ökar antalet mopedbilar och för stunden rullar omkring 10 000 exemplar på de svenska vägarna. Försäkringsbolaget If höjer nu ett varningens finger för fordonstypen eftersom de i statistiken ser att antalet allvarliga olyckor med mopedbilar ökar kraftigt.
Kan vara livsfarliga
Enligt If är det första gången som olycksstatistik för mopedbilar redovisas eftersom Trafikverkets officiella statistik klumpar ihop mopedbilarna med övriga mopedfordon. Sedan 2016 för If separat statistik för mopedbilar och de kan därför redovisa olycksstatistik för drygt två och ett halvt år. Statistiken, som du finner nedan, är ingen rolig läsning.
– Olyckorna är ofta allvarliga, mopedbilen demoleras totalt och föraren blir inte sällan fastklämd. De säkerhetssystem som finns i vanliga personbilar är bortprioriterade på grund av att bilen inte får väga mer än 425 kilo, säger Johan Granholm, motorexpert på If.
If menar att kollisioner och avåkningar lätt får katastrofala följder på grund av mopedbilarnas enkla konstruktion (för att spara vikt) och avsaknaden av kollisionshämmande utrusning (återigen för att spara vikt). Krockkuddar finns att få till vissa mopedbilar, dock långt ifrån alla.
– Krocksäkerheten är usel. Vi vill verkligen varna för olycksrisken med mopedbilarna och vänder oss både till lagstiftare och konsumenter, säger Johan Granholm.
Mopedbilar och Euro NCAP
Europeiska krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP har genomfört ett jämförelsetest där mopedbilar ingick. Det var 2016 och mopedbilarna fick noll eller en stjärna i krocksäkerhetsbetyg. En personbilar anses i dag knappt godkänd om inte högsta betyget fem stjärnor erhålls.
– Det är alltid säkrare att sitta i någon form av kaross jämfört med att sitta på en vanlig moped. Men eftersom karossen är så undermålig finns risken att föraren vaggas in i en falsk trygghet och tar större risker än på en vanlig moped, säger Johan Granholm.
Förare med liten trafikerfarenhet
En mopedbil klassas som en EU-moped och får därmed köra i maximalt 45 km/h. Trots den låga toppfarten får de lov att framföras på allmänna vägar där hastigheten är betydligt högre, upp till 100 km/h.
– Det skapar frustrationer i trafiken och fler farliga omkörningar som leder till olyckor, säger Ifs motorexpert.
För att få framföra en mopedbil krävs inte mycket till utbildning. Tolv timmar, varav fyra timmar är praktisk träning, är allt som behövs för att få sin AM-behörighet, det vill säga samma som krävs för att få köra en EU-moped (om man inte redan har exempelvis B-behörighet).
– Vår starka rekommendation är att man inte släpper iväg sina ungdomar i en mopedbil innan man vet att de har mycket mer kött på benen än så. Körregler, trafikmärken och säkerhetstänk ska sitta i ryggmärgen på dem, säger Johan Granholm.
Finland utreder alternativ till mopedbilar
I Finland anser man att mopedbilars dåliga krocksäkerhet är ett problem och landets trafiksäkerhetsverk Trafi utreder möjligheten att från och med 2019 tillåta hastighetsbegränsade personbilar på vägarna, som ett alternativ till mopedbilarna.
Då är tanken att 15-åringar med antingen AM- eller traktorbehörighet ska få framföra personbilar i högst 60 km/h (40 km/h diskuteras också men anses kunna hindra trafikflödet). Man funderar även på att göra det obligatoriskt med olika förarstödsystem i de hastighetsbegränsade personbilarna för att assistera de unga och oerfarna förarna.
Statistik
Antal sålda mopedbilar
2018 (jan-jul): 777
2017: 1 838 (+66,2 %)
2016: 1 106
Skadade bilar
2016 = 60 vagnskador
2017 = 110 vagnskador
2018 = 85 vagnskador (tom 31 juli)
Personskador
2016 = 26
2017 = 63
2018 = 60 (tom 31 juli)
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se