Morgan 3 Wheeler påminner om gamla tider
Traditionstyngda Morgan har faktiskt lyckats bli ännu lite mer gammaldags. Nu lanseras den nya modellen 3 Wheeler som väcker liv i det tidiga 1900-talets glansdagar på nytt och på samma gång gör Morgan lite miljövänligare.
För många är Morgan förknippat med de öppna sportvagnarna som har sett ungefär likadana ut sedan 1950-talet. Men grunden till Morgans framgångar lades tidigare än så, redan under 1900-talets första år då de trehjuliga modellerna dominerade på racingbanorna. Nu väcker Morgan liv i sitt trehjuliga arv och presenterar den helt nya modellen Morgan 3 Wheeler.
3 Wheeler är precis vad det låter som, en trehjuling. Designen och konstruktionen är klassisk och hämtad rakt av från originaltrehjulingen som byggdes mellan 1909 och 1953. Nya 3 Wheeler ser ut som en sportbil från mellankrigstiden men har den senaste tekniken. När britterna visade de första datorgenererade bilderna trodde vi nästan att det var ett skämt men nu visas de första bilderna på en färdig, fullt fungerande bil, samtidigt offentliggörs prislappen.
Allra längst fram, mellan framhjulen, sitter en tvåcylindrig 115-hästarsmotor hämtad från motorspecialisterna S&S. Tidigare sades det att Morgan skulle låna en 1,8-litersmotor från Harley Davidson men planerna har tydligen ändrats. Morgan erkänner öppet att låg förbrukning och låga utsläpp är själva grundtanken med 3 Wheeler, även ett märke som Morgan måste följa med i tidens anda och leva upp till statliga utsläppskrav. Växellådan är en femväxlad variant som lånas in från Mazda MX-5.
Den som tycker att Morgan 3 Wheeler påminner lite om ett stridsflygplan har helt rätt, det är precis vad Morgan vill. Tanken är att kunderna ska kunna välja olika utföranden där färger och dekaler ska ge olika utseende. Man ska bland annat kunna utsmycka sin 3 Wheeler med dekaler på amerikanskt eller brittiskt flygvapentema, racingdekaler med siffror och fartränder, målflaggor, nationsflaggor eller varför inte en hajnos.
Morgan 3 Wheeler är konstigt nog inte en konceptbil utan en fullt godkänd bil för allmän väg. Premiärvisningen sker i Genève den här veckan och försäljningen startar kort därefter. Priset är inte så skyhögt som det skulle kunna vara. Morgan vill ha 25 000 pund för en bil, motsvarande 260 000 kronor i dagens växelkurs. Morgan säger sig redan ha fått in 200 000 intresseanmälningar och 200 personer har lagt handpenning på en bil. Man hoppas kunna bygga cirka 200 bilar per år.
https://youtu.be/9XnBlMBUqjM?width=575&height=347https://youtu.be/6BpVWTbJhnA?width=575&height=347Läs mer
Test & provkörningar
• Morgan
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se