Foto: Morgan

Morgan Super 3 officiell – ersätter 3 Wheeler

Morgan visar upp den helt nyutvecklade trehjulingen som ersätter udda 3 Wheeler. Nya Super 3 byggs helt utan trädelar och har en trecylindrig motor.

Trehjuliga bilar här inte till vanligheterna idag och kanske är det därför Morgan 3 Wheeler, som lanserades 2011, har fått lite av kultstatus. En modell som byggdes för att efterlikna de klassiska Morgan-modellerna från början av 1900-talet. Men nu är det alltså dags för en helt ny trehjulig generation och nya Super 3 skiljer sig från 3 Wheeler på fler sätt än man kan tro.

Medan 3 Wheeler efterliknande den så kallade Super Sports-versionen men en V-twinmotor längst fram påminner Super 3 i stället om de F-serien som lanserades 1932. Med motorn placerad under en huv där fram ger Super 3 ett mer strömlinjeformat uttryck än föregångaren och Morgan har även slopat V-twinmotorn från S&S. I stället sitter en trecylindrig 1,5-liters bensinmotor från Ford under huven. Ganska passade då även 1930-talets F-serie använde en motor från Ford, samma motor som i bland annat Anglia och Model Y.
I Super 3 levererar motorn 118 hästkrafter vid 6 500 r/min, och 150 newtonmeter, nåsot som ska ta trehjulingen 0-100 på sju sekunder. 3 Wheeler hade en effekt på 82 hästkrafter. Något Super 3 delar med 3 Wheeler är den femväxlade manuella lådan som är densamma som i Mazda MX-5.

1 AV 5
Foto: Morgan
2 AV 5
Foto: Morgan
3 AV 5
Foto: Morgan
4 AV 5
Foto: Morgan
5 AV 5
Foto: Morgan

Men det är inte bara motorn och dess placering som är ny hos Super 3. Morgan har slopat karossramen tillverkad av askträ och använder i stället en aluminium-monocoque som bygger på samma teknik som dagens Plus Four och Plus Six-modeller. Något som enligt Morgan ska ge ett mer vridstyvt chassi och mer utrymme i kupén.
Super 3 har även ny hjulupphängning som ska ge en snävare vändcirkel och bakom framhjulen syns vad Morgan kallar för ”sideblades”. De leder luft till de sidomonterade kylarna och fungerar även som fästpunkter för diverse lastlösningar. Under den bakre kåpan finns lite lastutrymme tack vare att bränsletanken nu sitter monterad under stolarna och för extra lastutrymme finns ett slags räcke som monteras över bakluckan.

1 AV 5
Foto: Morgan
2 AV 5
Foto: Morgan
3 AV 5
Foto: Morgan
4 AV 5
Foto: Morgan
5 AV 5
Foto: Morgan

Invändigt är det avskalat men även mer modernt med två helt digitala mätare placerade i mitten. Samt såklart klassiska vippbrytare och den flygplansinspirerade startknappen som delas med 3 Wheeler. Nytt i kupén är att samtliga reglage, USB-portar och liknande är IP65-klassade vilket betyder att du ska kunna spola av interiören och köra i regn. För att ytterligare underlätta körning i dåligt väder är Super 3 utrustad med både stolsvärme och kupévärmare, något 3 Wheeler saknar.
Super 3 mäter 358 centimeter på längden, 184 på bredden, 113 på höjden och har hjulbas på 253 centimeter. Det betyder att nya trehjulingen är 35 centimeter längre och 12 centimeter bredare än 3 Wheeler. Super 3 är därför också tyngre än föregångaren och väger in på 635 kg, 110 kg mer än 3 Wheeler. Bränsletanken rymmer 32 liter och preliminära förbrukningssiffror säger snittförbrukning på 0,70 l/mil och 130 gram koldioxid per kilometer.

Nya Morgan Super 3 går att förbeställa redan nu och kostar från 34 995 pund, cirka 445 000 kronor, exklusive skatteavgifter. 

https://www.youtube.com/watch?v=OuXdaLc0byQ&ab_channel=MorganMotorCompany