Motorer som vägrat ge upp
Vi har avhandlat bilmodeller som hängt med länge i produktion, nu lyfter vi på huven och gör samma sak med motorer.
Vi har fokuserat på fyra kraftpaket med lång och intressant historia även om det finns andra som har hängt med än längre. Nyligen gick exempelvis Bentleys och Rolls-Royces V8-motor i graven med modellen Mulsanne – efter hela 61 år i produktion.
Andra långkörare är BMC:s A-motor som puttrade i 49 år och dog med den klassiska Hundkojan, AMC:s raka sexa mest känd från Jeep Cherokee som höll ut i 42 år, Alfa Romeos Twin Cam-motor som varvade i 40 år och så jänkarna – Chevrolets smallblock-V8 som mullrade i 49 år och Fords Windsor V8 som debuterade 1961 och fortfarande finns att köpa i dag även om den sedan 2002 inte finns i någon serieproducerad bil.
Ford har ju även sin Köln-V6:a på listan med sina 49 år och Ferraris Colombomotor med dubbelt så många cylindrar överlevde i 41 år. Folkabubblans luftkylda boxerfyra får nog ses som segraren i denna klass men vi kan hålla på i evigheter med detta – nu slår vi på tändningen och kollar in de fyra utvalda.
Fiat Twin-Cam
Aurelio Lampredis motor med remdrivna dubbla kamaxlar var modern för sin tid och överlevde länge. Med cylindervolymer på mellan 1,3 och 2 liter, effektuttag på mellan 81 och 208 hästkrafter passade den en mängd olika modeller i koncernen. Och även rally skulle det visa sig…
1. 1956. Aurelio Lampredi kommer till Fiat efter att ha jobbat för Ferraris Formel 1-division.
2. 1966. Lampredis Twin Cam-motor lanseras i Fiat 124 Sport Coupé och Spider.
3. 1972. Lancia, som förvärvats av Fiat 1969, lanserar en egenutvecklad version av motorn i Beta.
4. 1973. Motorn letar sig över järnridån och in i sedanen Polski Fiat 125P.
5. 1976. Twin Cam-motorn får fyrventilsteknik i Fiat 131 Abarth Rally. 400 exemplar byggs för att den ska få köras i rally-VM.
6. 1984. Motorn kommer i sitt kraftigaste utförande: 324 hk ur 2,1 liter i rallybilen Lancia 037 Evo 2.
7. 1985. Brittiska Morgan monterar Twin Cam-motorn i sina bilar.
8. 1986. Fiat Croma får motorn med bränslesnål CHT-teknik (Controlled High Turbulence).
9. 1988. Alfa Romeo, som varit i Fiats ägo sedan 1986, monterar nu motorn i sin modell 164 – 175 hk med turbo.
10. 1989. Aurelio Lampredi dör, 71 år gammal.
11. 1993. Motorn tar sin tionde konstruktörstitel i rally-VM – i en Lancia Delta Integrale.
12. 2000. Fiat Bravo/Brava går ut produktion och med det även Fiats Twin Cam-motor.
Ford Kent
Den fyrcylindriga motorn med stötstänger fick sitt namn då chefen för motoravdelningen, Alan Worters, bodde på andra sidan floden vid fabriken i Dagenham – i grevskapet Kent. Motorn kom att finnas i allt från småbilar till tävlingsvagnar och motorblocket tillverkas än.
1. 1959. Motorn lanseras med modellen Anglia. En liters cylindervolym och 40 hästkrafter.
2. 1960. TVR:s första modeller Grantura erbjuds nu med motorn som alternativ.
3. 1961. Ford Consul lanseras med Kentmotorn. 1,3 och senare 1,5-liters cylindervolym.
4. 1962. Sportbilsmärket Lotus börjar använda motorns 1,6-litersblock till sina Twin Cam-motorer.
5. 1967. Kentmotorn får crossflow-teknik med insugs- och avgasventiler på motsatta sidor.
6. 1968. Racingserien Formel Ford når Sverige, bilarna har Kentmotorer på 1,6 liter.
7. 1979. Fords Pintomotor lanseras och kommer att ersätta Kent-motorn i större bilmodeller.
8. 1976. Valencia-versionen, framtagen för tvärställd montering, lanseras i nya småbilen Fiesta.
9. 1988. En version utvecklad för att möta nya avgaskrav lanseras (HCS – High Compression Swirl). Debut i Ford Escort och Orion.
10. 1995. Sista stadiet av motorn lanseras, kallad Endura-E.
11. 2002. Småbilen Ford Ka byter motor, Kentmotorn går ur produktion.
12. 2009. Ford börjar tillverka nya motorblock för historisk racing.
Rover V8
Kort liv i USA men succé på de brittiska öarna. Rovers V8:a fanns monterad i såväl lyx- som sport- och terrängbilar och höll ut länge. 3,5 liters cylindervolym expanderade till som mest fem liter under resans gång.
1. 1958. General Motors börjar skissa på en med amerikanska mått mätt liten V8:a med block och topplock av aluminium.
2. 1960. Buick lanserar sin första bil med V8-motorn på 215 kubiktum (3,5 liter).
3. 1963. Motorn får en ersättare och läggs på hyllan.
4. 1967. Brittiska Rover köper loss motorn och monterar den i modell P5 med prefix B för Buick, i folkmun 3.5-Litre.
5. 1970. Den moderna suvens föregångare, Range Rover, lanseras med V8-motorn. Ett viktigt drag för modellens framgång.
6. 1973. MGB får V8:an som är cirka 20 kilo lättare än märkets egna fyrcylindriga motor.
7. 1978. Triumph ger upp sin egna V8 och monterar Rovers i TR8.
8. 1979. Planer börjar på att konvertera motorn för dieseldrift men projektet går i graven fyra år senare.
9. 1983. TVR monterar V8:an i sin kilformade Tasmin.
10. 1986. SD1 blir den sista Rovermodellen med V8-motorn.
11. 1993. TVR lanserar Griffith 500 med största cylindervolymen någonsin för motorn: Fem liter.
12. 2004. Land Rover Discovery II går ur tiden och det innebär slutet för V8:an som här var uppborrad till 4,6 liter.
Renault Cléon-Fonte
Renaults radfyra kom i en mängd olika cylindervolymer: Från 1 till 1,6 liter och slutade livet i Rumänien efter 42 år i tjänst. Innan dess hade den monterats både fram, bak som mitt i bilar – både i längs- och tvärled.
1. 1962. Modellen Caravelle får Renaults nyutvecklade Sierra-motor som byter namn till Cléon-Fonte efter fabriken i Cléon och det franska ordet för gjutjärn.
2. 1963. Alpine A110 lanseras med 55 hästar ”stark” motor.
3. 1966. Sportiga R8 Gordini får en större version av motorn på 1,3 liter och 88 hästkrafter.
4. 1967. Daf monterar motorn i sin modell 55.
5. 1976. Volvo använder sig av motorn i modellerna 66 och 340.
6. 1980. Värstingen Renault 5 Turbo börjar byggas – med överladdad motor på 160 hästkrafter.
7. 1981. Modellerna 9 och 11 lanseras med Cléon-Fonte-motorn trots att föregångaren 14 hade den modernare X-motorn framtagen tillsammans med Peugeot.
8. 1984. Ford i Brasilien lanserar en motor (CHT) baserad på Cléon-Fonte. Den hamnar även i Volkswagenbilar.
9. 1988. Den tänkta ersättaren, E-motorn, debuterar, men gamlingen hänger sig kvar.
10. 1993. Småbilen Twingo täcks av i Genève. Under huven finns den över 30 år gamla motorn då ingen annan fick plats.
11. 1996. Motorn slutar tillverkas i Frankrike.
12. 2004. Dacia 1300, en licensbyggd Renault 12, går ur produktion i Rumänien. Kapitlet med motorn är därmed avslutat efter 27 277 306 tillverkade exemplar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se