MP och Alliansen – maktskifte i Stockholm innebär miljözoner
Tidigare i dag stod det klart att det MP blir kvar vid styret i Stockholm medan S, V och Fi försvinner och ersätts med Allians-partierna M, C, L och KD. Maktskiftet innebär att miljözoner i huvudstaden kommer att införas.
Miljöpartiet (MP) har varit det parti som de fyra senaste åren har hörts mest och högst i frågor angående Stockholms trafik, till stor del på grund av trafikborgarrådet Daniel Helldén som är just miljöpartist och som ofta uttalar sig om bilism, utsläpp och partiklar.
I dag togs beslut om att makten i landets huvudstad förändras inför de kommande fyra åren, dock består MP. De har nämligen slutit sig samman med Allians-partierna och överger sina tidigare kamrater S, V och Fi.
LÄS MER: Nya miljözoner i Sverige – förbud mot äldre bilar införs 2020
Enligt uppgifter till media beror MP:s helomvändning på miljözonernas vara eller icke vara i Stockholm. Medan Socialdemokraterna uppges ha sagt nej till miljözoner har Alliansen sagt ja. Socialdemokraterna uttryckte tidigare i år tveksamheter inför ett miljözonsinförande, något Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S) i dag säger inte stämmer.
– S är positiva till miljözoner och har varit med i en grupp som arbetat med frågan, säger hon till Aftonbladet.
LÄS MER: Luften i Stockholm den bästa på 50 år
Det råder olika åsikter om MP:s samarbete med Alliansens i Stockholm. Kritik inom partiet ska ha uppstått när samarbetet deklarerades. Andra säger att samarbetet är förankrat uppe på riksdagsnivå, något som går tvärtemot tankegångarna vad gäller regeringsbildandet där MP avvisat samtliga inviter från Alliansen.
Daniel Helldén (MP) fortsätter alltså som trafikborgarråd i ytterligare minst fyra år och han har planen redo:
– Vi inför miljözoner på Hornsgatan 2020. Det är den i särklass smutsigaste gatan vi har i Stockholm, sedan har vi sagt att vi ska se över andra gator där miljökvalitetsnormerna överskrids så får vi se vad det ger. Vi är beredda att stänga av enskilda gator där det är dålig luftkvalitet, säger Daniel Helldén till Expressen.
LÄS MER: Stockholms miljözoner kan vara överflödiga
Fakta miljözoner
Nedan ser du hur miljözonerna, som är fria att införa i svenska städer tidigaste 2020, är indelade i olika klasser. På kartan ovan ser du ett förslag om hur miljözonerna i Stockholm kan komma att breda ut sig.
Klass 1-zoner: Fungerar som i dag, det vill säga inga förbud förutom mot tunga fordon i de miljözoner som redan existerar.
Klass 2-zoner: Från och med 1 januari 2020 tillåts endast bensin- och dieselbilar, hybrider, laddhybrider, gasbilar, bränslecellsbilar som är Euro 5-certifierade eller högre (t ex Euro 6) i denna zon.
Från och med 1 juli 2022 skärps reglerna för enbart dieselbilar i denna zon, dieselbilarna måste då vara Euro 6-certifierade eller bättre.
Klass 3-zoner: Zonen med hårdast regelverk. Endast elbilar, bränslecellsbilar och nyare gasbilar tillåts. Detsamma gäller även för tunga fordon, dock med undantag för laddhybrider av minst Euro 6.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se